NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Om alternativet är att få motorstopp känns det ändå som en idé..
av santander
Jag har inte uppmärksammat vilka varvtal det ligger på när bilen kör av sig själv, ska försöka titta på det nästa gång.

Dock så har jag uppmärksammat att det ofta sker på kullerstensgator, jag kör på en asfalterad väg på växel 4, bromsar in och svänger in på en kullerstensgata där helt plötsligt bilen tar över och kör på egen hand på växel 4 trots att jag inte gasar.
Finns det ngn logisk förklaring?
Användarvisningsbild
av Zanders
santander skrev:Jag har inte uppmärksammat vilka varvtal det ligger på när bilen kör av sig själv, ska försöka titta på det nästa gång.

Dock så har jag uppmärksammat att det ofta sker på kullerstensgator, jag kör på en asfalterad väg på växel 4, bromsar in och svänger in på en kullerstensgata där helt plötsligt bilen tar över och kör på egen hand på växel 4 trots att jag inte gasar.
Finns det ngn logisk förklaring?
som många andra skriver så har du nog för hög växel. Går motorn ner under tomgången så gasar den för att försöka bibehålla tomgången
Användarvisningsbild
av joel80
Tänkte lite på det här idag (eller igår har det blivit nu) när jag låg i kö-körning i runt 20-25km/h. La i trean och släppte kopplingen och då accelererade bilen faktiskt rätt kännbart. Varvtalen låg på 750-850 varv så alltså rätt lågt..
:)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Men blir verkligen 40 km/h på fyrans växel tomgångsvarv?
Men som sagt. Det är ju lätt att kolla. Accelerera upp till ca 60km/h och lägg i fyran. Släpp sedan gasen och se när bilen börjar driva igen. Är det vid 40km/h och samma varvtal som tomgång så är ju fenomenet helt normalt.
Användarvisningsbild
av V9097
Vojje skrev:Förbjudet att frihjula när man svänger
Japp, och man måste hålla händerna "tio i två" på ratten och kolla ringtryck och belysning före varje avfärd ;-)

Förlåt, kunde inte hålla mig
Användarvisningsbild
av joel80
På min går det inte att lägga i farthållaren på 4:an innan 42km/h.. Men 40km/h är inte riktigt tomgångsvarv på min i allafall.
av santander
Testat lite idag.
Först lade jag i 4an när jag körde runt 30km/h.
Då drev bilen själv och ökade farten, den gick upp till ca 38km/h och runt 900 varvtal.

Sedan en stund senare (fortf 4ans växel) när jag kört med lite högre fart så släppte jag gasen helt och lät hastigheten sjunka stadigt för att se när bilen skulle ta över.
Vid ca 38km/h så slutade fartsänkningen och bilen körde av sig själv, varvtal runt 900 även nu.

Kommentarer?
av santander
Uppdaterar.
Har kört lite idag och det var samma sist.
Jag märker verkligen att bilen tar över och driver på egen hand framförallt på 4ans växel vid hastighet strax under 40kmh och varvtal strax under 1000.

Ska det vara så?

Sedan tänkte jag på bränsleförbrukningen, när detta sker så förbrukar bilen 0 enligt mätaren, det kan väl inte stämma?
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]