Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blackburn
Tja

Är nyligen en V70 ägare. Har bara kört bmw och vw förr, men eftersom jag ska få tjänstebil så sålde jag min bmw och köpte mig en fin bruksbil. Valet blev en V70 från 99 som gått som tjänstebil, gått 19900 mil och historik tills bilen va ny. Ville testa något nytt och dom gamla V70 är stabila bruksbilar. Jag ville ha en T5, men chefen hemma sa nej. Istället blev det en trött 122 hk automat. Jag hade lite små akut att köpa mig en bil för vi ska få barn precis när som helst. Nu efterhand hade jag vetat att den skulle vara så slö, så hade jag köpt nåt annat. Men det går alltid att byta framöver :twisted: .

Nu till mina frågor

1. Vad är det för kända fel? (Finns det nån bra länk)
2. Vid automat lådan finns det en lampa som indikerar vilket läge man är i. Går det byta ut den. För min har slocknat och lyser inte alls.
3. Jag vill byta olja i växellådan. Ska man slopa eller bara byta oljan rakt av?
4. Finns det bra guide hur man snabbt och lätt byter motoroljan/oljefilter

Mvh
av Kena
Ja ett känt fel på din motor-växellåde kombo är väl prestandan...men den har du ju upptäckt.... :wink: :wink:
Annars är det framvagn och bromsar det vanligaste om man läser här i forumet. Inga dyra saker att åtgärda dock och enkla saker som de med tummen någorlunda normalmonterad fixar. Lite mer kostsamt är gasspjället som kan krångla men verkar som om inte alla behöver byta, jag tex har klarat mej än så länge med (22000 mil).
Oljebyte behövs heller ingen högre utbildning, lossa påfyllningslocket, bort med pluggen på tråget, bort med filtret (som man behöver en jättehylsa till, är väl det verktyg som funkar bäst). Sedan dit med nytt filter och o-ring till filterkoppen!!! och sedan avtappningspluggen med ny bricka. I med ny olja och locket på, sedan provstarta. Fuktar det kring påfyllninglocket kan du byta packning, 30kr på Volvo.
Serviceschema här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=80525
Oljefilternyckel ser ut så här tex. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... tyg-20321/
av Blackburn
Tack för ett bra och snabbt svar :D . Jag löser säkert oljebytet, men hur ska man göra med automatlådan. Jag tycker den rycker väldigt vid växlingarna. Kanske ska vara så, eller så är oljan dålig.
av AnkaN7893
Den behövs säkert spolas, kolla oljan i den.

Är den allt annat en klarröd så bara spola lådan, kan du göra själv för någon 1000 spänn drygt :) 20 Liter dextron olja på swedol, lite slangar och skit :)
av rid54
Frågor om oljebyte i växellådor brukar skapa mycket diskussion. Jag tycker att om du inte VET när den byttes senast (om alls...) så kan det vara värt att få det gjort. Ser den brun ut i stället för ljusröd SKA den bytas, enligt min mening. Sedan finns förespråkare för "sköljning" av automatlådan och det är nog inte skadligt men kostar ju lite pga oljeåtgång.
av Blackburn
Jag har kollat oljan och nivån är ok, men den var ljusbrun när jag drog ut stickan. Motoroljan var svart, så den ska jag byta till helgen om inte ungen ploppar ut. Åtgången är 6.2 liter och oljan är dyr vilket fall som helst. Sköljningen såg relativt enkelt ut att göra. Ska gå in på swedol och kolla vad det kostar.
av Blackburn
Den oljan jag har hittat på swedol är denna:

TRANSMISSIONSOLJA Q8 UNITRANS JK
Syntetisk ATF-olja anpassad för automatiska växellådor i de flesta moderna europeiska, japanska och koreanska bilar. Speciellt utvecklad för automatiska växellådor som bl.a. finns i Volvo och Saab.
Specifikation: GM Dexron IIIH, Ford Mercon, Aisin Warner JWS 3309 & 3314, Saab 3309, Volvo P/N 1161540-8, PSA JWS 3309, Toyota T-I/T-II/TIII/T-IV, Toyota WS & Type D-2, Honda ATF Z-I, Nissan Matic C/D/J14, Mitsubishi SPII/SP-III, VW P/N G055025 Chrysler ATF+3/ ATF+4, Ford WSS-M2C924-A, GM 9986195, Suzuki ATF 3317, Jaso M315 Typ 1A, Allison C4.

1006 kr för en 20L dunk. Är detta den oljan jag ska ha?

Mvh
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Lampan vid växelindikeringen går fint att byta.
Jag vet inte säkert hur man gör på automat men... Antingen kan du lossa kåpan runt spaken, eller så får du lossa hela mittkonsolen. Mittkonsolen sitter bara med 2 skruv i mittenfacket, under en lucka.
Sen är det bara att byta lampan.
Användarvisningsbild
av Perc
Trötta motorfästen är en volvoklassiker och det brukar kunna påverka kvalitén på växlingarna.

Det övre ser du då du lyfter på huven, mellan topplock och torpedvägg. Du har en 99:a och då är jag inte säker på hur det ser ut (modellbytesår) men är det den äldre motorn så pressar man ur den gamla bussningen och i den nya. Man kan också såga sönder den gamla bussningen på plats med ett bågfilsblad, den är nämligen i plast. Men den nya ska pressas i med våld. På nyare motorer kan man byta hela aluminiumklimpen, då slipper man slåss med att pressa.

Det undre sitter mellan växellådan(?) och den främre balken. Du borde se det ovanifrån om du tittar ner och kanske lyser med en ficklampa. Inga konstigheter där, bara att skruva bort och skruva dit det nya.

Motorn hänger inte på nåndera fästena så du behöver inte stöda upp den då du mekar. Det enda fästena gör är att hindra motorn från att vrida sig under acceleration och motorbroms.

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB1[…]

Spolning av automatlåda

241101, kollade fakturan nu. Spoling, två st[…]