Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av VolvoNisse
Har en Volvo 940GL -91, B230FB.

Kamremmen är bytt 2007, bilen är körd 1200 mil sen dess.

Har kontrollerat remmen genom att lossa kåpan och dra runt motorn för hand, remmen såg bra ut vid denna kontroll.

Bör jag byta kamrem/spännrulle ?
av sicnarf
Tror inte du behöver byta nu direkt om du tycker det såg fräscht ut vid din kontroll. Det håller säkert 3-4 år till minst. Jag byte också 2007 och har kört 4000 mil. Min ser också fräsch ut och jag tänker vänta ett par år till innan nästa byte. Remmarna håller mycket längre än vad de säger .
av VolvoNisse
Tackar för svaren.

Har köpt ny rem + spännrulle, ej originaldelar, remmen är Continental, men den ska nog vara ok.

Remmen som nu sitter i är av märket Gates eller Gator, texten syns på remmen, fanns en skylt där det stod datum och miltal när remmen byttes.
av VolvoSebastian
Det är inget att oroa sig för, 1200 mil är inte mycket.

Min far och jag bytte kamrem på hans Volvo 940 GL -91 i sommras, då hade bilen gått 28500 mil och var fortfarande samma kamrem som den levererades med från fabrik. Ägt bilen sedan ny.

Kan säga efter 28500 mil och 22 år så såg inte remmen så dålig ut ändå, hade nog gått att köra 10 år till. Även vattenpumpen byttes för första gången då. :lol:
av VolvoNisse
Gates heter remmen som sitter där nu.

Köpte en gång för länge sen en kamrem från Biltema (det stod Biltema på remmen med stora bokstäver), men kvaliten kändes så tveksam att jag aldrig monterade den, en verkstad sa att den kanske håller 2000 mil att köra med, så köpte en originalrem och satte den på plats.

Alltid kul att skruva i en 940, får se om jag byter remmen.

Största problemet är nog att få loss remskivan från vevaxeln, det är automatlåda i bilen, men det ordnar sig nog på något sätt.
Användarvisningsbild
av erikn
Har man inte AC kan man plocka bort kylaren och köra stora muttermaskin rakt framifrån.
av VolvoSebastian
Jag brukar ta ett cykelstyre som förlängare på spärrskaftet och lägga stadigt mot balken sen köra startmotorn ett snabbt klick med startnyckeln, lossnat direkt alla gånger. :)
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]