Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 455_webley
Jag har gått och köpt en V70 från 2007 i dagarna, med B5244S på 170 hk. Den har de förkastliga oljebytesintervallen på 3000 mil. Bilen har gått ca 19.500 mil.

Jag kommer hädanefter att göra oljeservice var 1000:e mil.

Eftersom motorn lär vara nära identisk med den som kom 2000 (med undantag för uppdaterat spällhus?) så ser jag ingen anledning till att det inte skulle gå att köra på en normal helsyntet 5W/40. Jag har inte frågat på den lokala Volvo-verkstaden eftersom jag köpte bilen under helgen, och handbokens rekommendationer bygger på bytesintervallet 3000 mil.

Vad säger ni? Köra helsyntet 5W/40?
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Bara oljan du köper uppfyller kraven din motor kräver så ser jag inga problem med detta.

Byter själv olja/filter i mina bilar då dom rullat 700-1000mil även om intervallerna enligt serviceböckerna är betydligt längre.

Jag kör med helsyntet 5w/40 ifrån Swedol, körde tidigare med Biltemas men har numera Swedolbutik på närmare håll därav övergången till deras olja :)
av 455_webley
jojjeblom skrev:Bara oljan du köper uppfyller kraven din motor kräver så ser jag inga problem med detta.
Problemet är att Volvo säger 0W-30, eftersom deras rekommendation bygger på långa bytesintervall.

I rimlighetens namn borde det dock inte vara några problem att köra på samma olja som gick före 2005 med samma motor.
Användarvisningsbild
av Dede
Är väl snarare klassningen A5/B5 som är det viktiga.
Den gamla klarade sig på A3/B3 men vilken egentlig skillnad det är vet jag inte.
Vet bara att priset skiljer sig rejält :shock:
av 455_webley
Tack! Har sökt på forumet men inte lyckats uppbringa några vettiga träffar.

Har via en kontakt fått tag på rätt sorts olja för 105 kr/litern, det är lika bra att köra på med tanke på att merkostnaden för mig nu är 240 kr/oljebyte.
av aldrigstanna
455_webley skrev:Tack! Har sökt på forumet men inte lyckats uppbringa några vettiga träffar.

Har via en kontakt fått tag på rätt sorts olja för 105 kr/litern, det är lika bra att köra på med tanke på att merkostnaden för mig nu är 240 kr/oljebyte.
Det är väl 5,8 liter? 240 kr?
Användarvisningsbild
av Jackson75
aldrigstanna skrev:
455_webley skrev:Tack! Har sökt på forumet men inte lyckats uppbringa några vettiga träffar.

Det är väl 5,8 liter? 240 kr?
Han menar väl merkostnad relativt den 5W/40 olja han ville använda först.
av aldrigstanna
Åhja 8) Ett givet val då :)

Kør sjælv byte vid 1000, funderar på bestælla från tyskland till næsta gång. kør med samma olja som volvo, den castrol longlife. Lite dyr men kænde mig osæker på om det var bra att blanda oljor hur som helst. Kanske inte direkt finns någon mening med det nær det inte byts vid några longlife intervall

Fast det är ju sak samma vad bilen kostar n[…]

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]