Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gratulerer med flott bil! Jeg har maken og har testet mye i fjor høst og i vinter. Jeg har opplevd noen ganger at den spinnet foran på en overraskende måte, men ellers er jeg imponert over bilen og dens evne til å dra seg frem. Utrolig god bil!!
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
hotshot skrev:Det jag märkte var att XC70 liknar mer Outback i sitt beteende där systemet griper in och 'bromsar' bilen genom kurvorna.
Legacyn som är lite lägre tillåts i konfigureringen att sladda ut lite med bakdelen för riktigt långa sköna ställ. Någon direkt nytta vet jag inte, men ruskigt kul och den biten kommer jag att sakna..
Jag tror inte detta har så mycket med fyrhjulsdriften i sig, utan mer på hur antisladdsystemet är konfigurerat. Ska jag inte ut på långa transportsträckor med frugan på vintern stänger jag av DSTC och sladdar mig fram istället. Så mycket roligare körning... :mrgreen:
hotshot skrev: Nu drar jag inga tunga släp och då kanske det är en anna sak?
Har sagt det innan, det är INTE när man drar tunga släp som man märker av Gen 5:s slöhet mest utan när det kommer halka plötsligt.

När jag drar mina tunga släp har jag lärt mig en ny körstil, om man lägger på drivet försiktigt så hänger haldexen med och man kommer fram utan att slira för mycket.

Det jag ogillat mest i vinter är tex när man byter fil på motorvägen och kör igenom en moddsträng. Gen 4 gick som tåget 100% stabilt, min Gen 5 hinner sladda till en halv sekund innan kraften fördelas över.

Har pratat med min ÅF och Volvo har visst jobbat hårt med att lösa detta och tagit fram ny mjukvara som precis blitt klar. Har precis varit inne hos min ÅF och fått den installerad i förra veckan. Grymt mycket bättre driv i starten, nästan som man fått en helt ny bil.

Vibrationerna i motorvägsfart är mycket mindre (undrar om mjukvaran kopplar ur AWDn fullständigt i 110), vid lågfartsvängar vibrerar det dock rejält fortfarande med det höjda pumptrycket.
VolvoB20 skrev: Har pratat med min ÅF och Volvo har visst jobbat hårt med att lösa detta och tagit fram ny mjukvara som precis blitt klar. Har precis varit inne hos min ÅF och fått den installerad i förra veckan. Grymt mycket bättre driv i starten, nästan som man fått en helt ny bil.

Vibrationerna i motorvägsfart är mycket mindre (undrar om mjukvaran kopplar ur AWDn fullständigt i 110), vid lågfartsvängar vibrerar det dock rejält fortfarande med det höjda pumptrycket.
Kul att det händer något på den här fronten. Berätta gärna mer om hur den nya mjukvaran fungerar.
xerent skrev:Varför har man tagit bort instant traction till generation fem, då?
Om du läser i tråden hittar du Haldex pressrelease, där säger man att Gen5 tagits fram som svar på bilindustrins önskemål om en billigare o lättare AWD.
Idag hade jag en riktigt oangenäm upplevelse med Gen5 och den allra senaste mjukvaran.

Jag skulle som vanlig köra ut på den stora europavägen som är 90 km/h. Trafiken var tät och det var få luckor.

Jag gjorde en "rolling start", d.v.s jag rullade sakta frammåt mot utfarten så jag precis "timade" en lagom lucka, väl ute på vägen så tryckte jag till ordentlig på 2:an för att snabbt komma upp i fart och inte hindra trafiken.

Vad händer då :twisted: jo framhjulen släpper lite, AWDn hinner inte alls med, istället går DSTC:n in och totalstryper motorn. Det känns som accet är noll och jag sitter som en kloss där på vägen. Jag får börja om från början, släppa gasen, och långsamt börja accelerar igen.

Ok, om det är vinter och is och man har en FWD, då är det ju klart att det kan bli så här. ..... men med en AWD-4WD när det är +10 grader, torr och fin asfalt, inget släp, och nästan nya fina sommardäck, då ska väl för sjutton AWDn kunna putta över lite kraft till bakhjulen inom vettig tid så bilen kan acca.

Nä.... min förr MY10 Gen 4 accelerade ju fasiken snabbare på vimterväg än vad denna Gen 5 klarade på torr asfalt.

Det är just sådana här tillfällen när en slirning kommer plöstsligt, som att det släppte lite på ena framhjulet, som Gen 5 verkar helt chanslös att kunna med kompensera för den är så slö i inkopplingen.

Om jag istället startar från stillastående och drar en rivstart, då får systemet tid att förbereda sig och den accar iväg kanonbra med hadexkopplingen låst.
Trist att man inte bemödar sig testa ordentligt när de väl gör ett test.

Någon med en xc60 my13 som vill spela in en film norr om gbg, jag är absolut på.

/Martim
  • 1
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 130

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]

meddelande

Nej de ligger kvar trots att de är raderade i[…]

Det kan t.o.m. vara bättre för batteriet[…]