Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jelasto
Tycker inte att bagageutrymmet i sig är ett problem. De två gånger om året jag behöver lasta riktigt mycket kan jag hänga på en takbox. Saknar däremot fack/utrymme för varningstriangel och dragkrok. Det är inte så bra.

Längden på sladden lider jag inte av, den känns tillräckligt lång med tanke på att man ska kunna rulla ihop den i bagageutrymmet också. Jag är extremt nöjd med bilen, det är småsaker jag irriterar mig på men det är inte hybrid-specifikt.
Användarvisningsbild
av Thorssa
Chefen har kört sin D6 Hybrid några månader nu och han verkar mycket nöjd. Han har ca. 3 mil enkel resa till jobbet och använder dessutom bilen mycket i tjänsten under dagarna, då han kan ladda bilen både hemma och på jobbet kör han nästan uteslutande på el. Han visade så sent som igår en snittförbrukning som låg under de 0,19 l/mil som Volvo gör reklam för!
av swemax
Har ju beställt nya Powerblå utan att kunna se den annat än på weben och därför varit lite nervös att den skulle vara för "babyblå"
Var idag och kollade in den live hos min handlare som fått in en och är inte orolig längre :-) :-)

Gaspassaten börjar kännas gammal nu, kommer att bli olidligt att vänta till 1:a oktober

Tänkte be dom att leverera den med vinterhjulen på så får man ny bil två gånger

Eller är det för tidigt?
av S80V8AWD
Lekte lite med tanken att äga just en D6:a.

Först och främst skulle inte Volvo, genom relativt små förändringar, kunna få lite mer effekt ur dieseln? Det går uppenbarligen utmärkt på vanliga D5:an, och på så sätt troligtvis kunna få ner 0-100 under sex sekunder? "0-100 på under sex sekunder och 0.19 liter milen" klingar ju onekligen ganska bra.. Inte nog med det låter ju 300 hk bättre än 286, magiska 300-gränsen!

Känns som en enkel åtgärd som jag tror skulle genererar en hel del för personer som till exempel tittar sig blind på siffror (typ en sådan som jag..)
En annan fråga, där jag bor finns det laddningsstationer lite var som där det redan finns landningssladd etc. Det finns alltså ingen lediga uttag för sin egna sladd. Finns det någon standard för laddkontakten som gör det möjligt för mig att koppla upp mig? Sladden på stationen ser väldigt lik ut Volvos, "trefas-aktig" eller vad det nu heter!

Slutligen service:arna, hur skiljer dom sig åt från en vanliga V60 D5 både i kostnad och vad dom innehåller?
Användarvisningsbild
av joel80
Jag leker också lite med tanken på att äga en D6:a men åt helt andra hållet.. Jag vill se en version med så liten (läs billig) motor som möjligt. En D2:a och en elmotor skulle ju ändå bli bra mycket starkare än en "vanlig" D2:a och skulle inte tvinga mig att ändra så mycket i hur jag använder en bil.

Som jag ser det finns det två steg som gör så el och hybridbilar inte säljer stort.. det första är just att det fram till att D6:an kom praktiskt taget inte fanns några (eller väldigt få) alternativ som inte tvingade ägaren att kompromissa på saker som t.ex räckvidd eller komfort.
Det andra är just priset.
D6:an har med stor marginal tagit bort det fösta steget, men är ännu för dyr för att locka den stora skaran köpare (som i första hand säker är tjänstebilar, men nu är de i de flesta fall för dyra även där.).

Såklart kan en "värsting" finnas kvar för sånna som S80V8AWD och den kan dom väl tweeka över 300hk-gränsen.. men för att boosta försäljningen så småningom måste de ner skapligt i priset.. En början är dieselmotorn.
av S80V8AWD
Vi får hoppas att Volvo har gjort precis detta till kommande de VEA-motorerna. Dock har jag för mig att jag läste att det bara var aktuellt med hybriddrifr till det motorstarkaste alternativet. Om det nu stämmer, vilket jag inte hoppas då prestanda inte är det enda positiva som kommer med hybriddrift, är det väl lite som att Volvo skjuter sig själva lite i foten, med att inte erbjuda de mindre effektstinna alternativen hybriddrift. Framförallt med med tanke på att alla nya VEA-motorer delar samma grundkonstruktion vilket borde leda till bolt-on av "hybriddelen" till alla motorer när man väl har fått en motor att passa bra med hybriddelen.

Personligen skulle jag gärna se en modern 4-cylindrig bensinare med fin gångkultur bli "hybridiserad".

Eller det kanske rent av enbart är hybriddelen som avgör om bilen i fråga är en T4:a eller en T5:a, alltså samma motor men med eller utan elmotorer. Detta går ju hand in hand med Volvos nuvarande ideologi att namnge motoralternativ: efter effekt.
Användarvisningsbild
av joel80
Efter att jag skrivit det ovan läste jag "Vi bilägare" och hittade följande.. de har intervjuat Johan Konnberg, affärsutvecklare för Volvos elbilssatsning.

Bild

Så det verkar som att de tänkter lite likadant.. :) Nästa tjänstebil (om 2,5 år som tidigast för mig) kanske blir en hybrid!
av marcbe
Fast även om man hade stoppat i en mindre motor hade ju inte priset gått ner dramatiskt mycket.

Det är ju hybridkomponenterna (batteri, elmotor, övriga högvoltskomponenter som generator, konverter, AC kompressor, laddenhet,extra kylsystem) som främst kostar extra. Dessa kommer ju inte vara märkbart billigare om man specar ner förbränningsmotorn.

Vem hade köpt en "V60 D2 PHEV" för 480 000 kr?
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 23

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]