Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Vet inte om det framkommit i tråden, men problemet med USB-koppling och Androidtelefon är väl att Android inte stödjer att styra musiken via USB. Så det är inget som Volvo kan fixa.
Vad gäller BT och AUX/USB tycker jag att kvalitén på musiken blir lite sämre med BT, men det är klart en nackdel att man inte kan styra t.ex. Spotify via AUX/USB (för Android).
Användarvisningsbild
av daSea
Använder själv en iPad Mini med 3g för musik, navigering m.m. har till och med haft på fotbollsmatch med Viaplay för att åtminstone kunna följa matchen med öronen tills det att man kom hem... Tjuvkikade då och då när trafiken tillät och frugan var inne på Ica...

Länkar till en annan tråd där jag la upp lite bilder på hur det ser ut i min bil. Har monterat ett brodit-fäste som håller iPaden på lämplig plats. Funkar kanon!

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 78#p718038
Användarvisningsbild
av torwald
daSea skrev:Använder själv en iPad Mini med 3g för musik, navigering m.m. har till och med haft på fotbollsmatch med Viaplay för att åtminstone kunna följa matchen med öronen tills det att man kom hem... Tjuvkikade då och då när trafiken tillät och frugan var inne på Ica...

Länkar till en annan tråd där jag la upp lite bilder på hur det ser ut i min bil. Har monterat ett brodit-fäste som håller iPaden på lämplig plats. Funkar kanon!

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 78#p718038
Det var snyggt! Jag har dock en fråga. Jag använder inte själv Brodit, men tänkte köpa det. Jag kommer främst använda min iPhone, men skulle väldigt gärna kunna ha en iPad mini på samma sätt som du. Om man har en hållare för iPhone och en för iPad mini, kan man på ett någorlunda smidigt sätt växla mellan dessa? Jag vill gärna undvika att ha två hållare monterade i bilen hela tiden, och speciellt en iPad hållare då jag inte använder iPad i bilen så ofta.
Användarvisningsbild
av daSea
torwald skrev:Det var snyggt! Jag har dock en fråga. Jag använder inte själv Brodit, men tänkte köpa det. Jag kommer främst använda min iPhone, men skulle väldigt gärna kunna ha en iPad mini på samma sätt som du. Om man har en hållare för iPhone och en för iPad mini, kan man på ett någorlunda smidigt sätt växla mellan dessa? Jag vill gärna undvika att ha två hållare monterade i bilen hela tiden, och speciellt en iPad hållare då jag inte använder iPad i bilen så ofta.
Nej, det finns inget smidigt sätt för det... tyvärr! Själva hållaren är apparatspecifik och sitter fast i en kulled som sedan i sin tur skruvas fast på en bilspecifik hållare (bygel). Själva bygel kläms smidigt fast runt listen vid fläktutblåsen. Du kan använda samma bygel till alla typer av hållare i en Volvo, förutsatt att du monterar dem just där vid den listen. De har dock andra hållare för montering på andra ställen i bilen. Det hade ju varit super om det istället för skruv var någon form av clip-on fäste mellan apparathållaren och själva fästbygeln... då kunde man ju bytt fram och tillbaka mellan olika apparater på samma bygel.
Användarvisningsbild
av torwald
daSea skrev: Det hade ju varit super om det istället för skruv var någon form av clip-on fäste mellan apparathållaren och själva fästbygeln... då kunde man ju bytt fram och tillbaka mellan olika apparater på samma bygel.
Det var något sådan jag hade hoppats på...
Användarvisningsbild
av Perc
Det diskuterades ju iPad tidigare i tråden. Notera att bara 3G-modellen har GPS.
av jakang
Ytterligare en gröngöling fråga.
Jag har nu äntligen begripit mig på hur man navigerar i musiken på min externa hårddisk (via USB). Finns dock ett irriterande störningsmoment..
Jag har musiken indelad i mappar. Artister-Album-Låtar. Om jag spelar en låt och sen bara vill återgå till det album jag spelar så går inte det utan jag hamnar automatiskt tillbaka på artister och måste därför bläddra hela vägen tillbaka till den artist jag var på i stället för att bara behöva bläddra i det album/mapp jag var i.
i-lands problem ja vet, men går det å göra som jag vill?
Användarvisningsbild
av joel80
Hur går du tillväga när du ska gå tillbaka och bläddra?

Om jag lyssnar på en låt och är i "media"-läget kan jag enkelt trycka på exit-knappen på ratten för att hoppa upp en nivå i katalogstrukturen och välja en annan mapp/album. Jag kör med ungefär samma mappstruktur som dig.
Vill jag byta artist trycker jag fler gånger på exit-knappen.
av jakang
joel80 skrev:Hur går du tillväga när du ska gå tillbaka och bläddra?

Om jag lyssnar på en låt och är i "media"-läget kan jag enkelt trycka på exit-knappen på ratten för att hoppa upp en nivå i katalogstrukturen och välja en annan mapp/album. Jag kör med ungefär samma mappstruktur som dig.
Vill jag byta artist trycker jag fler gånger på exit-knappen.
OK,
Jag antar att det måste vara något annat upplägg på min bil. Jag har en xc70 (2010), och saknar "exit"-knapp på ratten, jag använder dock exit på själv instrumentpanelen. Problemet är att trycker jag en gång på exit när jag spelar en låt så kommer jag direkt tillbaka till första mappen, dvs där alla artister ligger radade A-Ö. Önskar att jag bara hade kommit tillbaka till det album jag spelar.
Dvs ett tryck på exit och jag går tillbaka hela vägen i mappstrukturen.
Användarvisningsbild
av joel80
Det låter ju inte så intuitivt.. Jag ska kolla nästa gång jag spelar musik i bilen och även testa att bara använda knapparna vid panelen. Det kan ju kanske vara så att det är mjukvarustyrt och att du kan få en uppdatering för att få det att funka bättre. Du får smöra/snyfta för teknikern vid nästa service. :)
spridare tätring

Tackar hjärtligt för alla svar fåt[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

När dottern lämnade in sin Volvo V90 p&a[…]

https://carup.se/nytt-forslag-langsammare-tankning[…]

Hej, Har letat en del på nätet utan at[…]