Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag tycker det är egendomligt att man irrar iväg med ett förslag/betänkande/hjärnfeber som är en engångsbelastning på törstiga bilar. Det finns ju redan en mekanism som straffar törstiga fordon, nämligen priset på bränsle. Vill man över tid styra mot snålare bilar, så är det ju bara att höja bränsleskatten. Som det ser ut nu, verkar inte priskänsligheten vara så stor, så det kanske finns lite utrymme? Sedan skulle fordonsskatten kunna vara rent nominell; bara att HA en stor, tung bil bör inte bestraffas, det är ju inte när den står stilla som den skapar problem, eller?

I sammanhanget kan jag ju tycka det är synd, att utvecklingen av bilar med lite alternativa drivlinor helt hakar på "prestandatåget" och även laddhybrider ska ha 300 hkr och det slutar med att ett riktigt bra koncept för billig drift går överstyr för att man har en totalt överdimensionerad drivlina i en "mijöbil" som väger 1500 kg :shock: Tänk en Prius, med en Atkinsmotor och hela aggregatet, fast lite mindre och en fordonsvikt på 900 i stälet för 1500 kg. Där hade man kunnat snacka besparingar. De flesta behöver inte de enorma kraftresurserna för att ta bilen till infartsparkeringen/jobbet/dagis etc och att fordonsvikten påverkar förbrukningen är kanske ingen hemlighet.

En annan sak som är ganska konstig i detta sammanhang är att det verkar så svårt att styr upp de ekonomiska villkoren för de producenter som vill försöka göra inhemskt bränsle (metanol av skogsavfall etc). Det lär finnas stor potential, men det är inte kö på investerare pga de oklara reglerna inför framtiden. Miljötänket på regeringsnivå känns inte helt seriöst, helt enkelt. Ett bra exempel är ju trådens ämne... hysteriskt är min korta kommentar.
Man måste väl snart sluta premiera dieselbilar när vi lär få betala böter till EU för att vi släpper ut för mycket partiklar?

För V70 T6 i artikeln, spelar det såååå stor roll för köparen om den kostar 550kkr eller 580? Jag tror inte det, men man kan kanske påverka den stora massan?

I övrigt hänvisar jag till min signatur.

/Martin

PS. F-n vlken kul motor T6:an är!
joel80 skrev:Jag betalar inte extra för de resor jag måste göra i jobbet nej.. och privat var det flera år sen jag var på utlandssemester.. då var det till Spanien där en nära släkting gifte sig. Jag tycker inte det är fel att folk åker utomlands ibland, man kan väga in hur långt man måste åka... och som ni säger vara medveten om att det faktiskt släpper ut mycket och vara lite ödmjuk inför det om man klagar på att grannens bil drar decilitern mer än deras "miljöbil".

Men snacket om att "det har ingen betydelse för vi är så några och alla måste ändra sig" är så fel. Hur många av er går och röstar på det parti ni tror på? Varför gör ni det? Med tanke på alla miljoner som röstar i Sverige har väl eran röst ingen betydelse?

Om vissa länder går före och visar att det går att förändra kommer andra att följa efter. På samma sätt som vi i Sverige tjänat mycket pengar på att vi varit tidiga in i IT-åldern med bra utbyggd infrastruktur är jag övertygad om att om vi går i frontledet vad gäller miljöbesparingar kommer vi få tillbaka ekonomiskt om vår fossilfria teknik utvecklas snabbare än i övriga världen.

Att jobbsituationen är skit för unga håller jag med om.. jag hade visstid och projektanställningar i 8 år innan jag gav upp och startade eget.. har lyckats stabilisera sig tillräckligt för att jag ska våga investera och sambon har äntligen fått fast jobb hon också.

SEpaketet: Det står i artikeln att bidraget på 10 000 kr för bl.a bifuel blir kvar, så totalsumman blir ändå 4000kr i "bonus". Men det är såklart en minskning, vilket det inte borde vara.

Vi kan ta ett enkelt exempel, katalysator blev mer eller mindre lag här -89? Ska vi ta en titt på fordonsparker i usa, ryssland och kina? Vi må ha den äldsta fordonsparken, men vi använder knappast en 56- bel air som en bruksbil eller hur? Oftast blir det något liiite nyare. Vi har tekniken men det är inte en jävel som vill tillämpa den utav diverse anledningar. Jo om det går att tjäna fett med deg på det! Titta på tikka ute i norr, han tog fram en katalysator för snöskotrar, hur många visade intresse för det när det kom och han hade tagit patent på det? Inte en stjärna! Vi ligger på gränsen till vad gemene man har lust med i detta land(vilket är långt i utveckligen då svensken aldrig vågat säga ifrån), nu är det snarare övriga länder som ska visa lite ansvarskänsla. Jag har ingen lust att dödsskattas av miljöextremister bara för att pago-pago tjänar 2 kronor/dag när han står i shang-hai och skruvar i fyra skruvar. Och jag tror inte pago-pago vill åka sin moppetrehjuling med kolpanna om han nu skulle kunna få såpass bra lön att han kan istället köpa en accent eller golf eller liknande. Att ta/ge 5kr vid pumpen o sen tro att man har gjort skillnad är så mycket bullshit så det finns inte. Se till att ALLT folk som ligger efter oss kommer ikapp så ska jag tro dig på att det blir skillnad.

P.S Det är även av denna anledning jag inte kommer rösta på S fast jag igentligen vill, det är så tydligt bevisat att en röst på S är en röst på extremisterna i MP. I sverige är det olagligt att vara kriminell har min högste chef sagt(Annie Lööf) =D
Sunschreem du bara slänger ur dig slumpmässiga anklagningar åt alla möjliga håll. Vad har mopeder i shanghais katalysatorer med straffskatt på höga CO2-utsläpp att göra? Sedan att bristen på katt på snöskoter skulle vara beviset på att svensson fått nog av miljötalibanerna var kanske den mest långsökta slutsats jag sett någon dra ens på internet. Det handlar om helt vanlig gammal hederlig snålhet, varför skulle folk sätta dit något som gjorde prylen dyrare och kunde kräva extra service om de inte tvingades?

Det enda sättet att gå framåt i miljöfrågan är med tvång. Den mängd människor som köper något för att det är miljövänligt är försvinnande liten. Den andel som gör det även i yrket går knappt att räkna. Titta på kostnaden för bilägande i de asiatiska länderna så förstår du också att det är patetiskt att komma dragande med dem. Kina är väl möjligtvis undantaget, men ska alla gå och titta på USA och Kina kommer ingenting blir gjort, för det är de två dummaste länderna på planeten. Knappast något att använda som förebild.
crumpets skrev: Det enda sättet att gå framåt i miljöfrågan är med tvång.
Eller med morötter.. Eller som i det här fallet.. lite av både straff och morötter. :D
crumpets skrev:Sunschreem du bara slänger ur dig slumpmässiga anklagningar åt alla möjliga håll. Vad har mopeder i shanghais katalysatorer med straffskatt på höga CO2-utsläpp att göra? Sedan att bristen på katt på snöskoter skulle vara beviset på att svensson fått nog av miljötalibanerna var kanske den mest långsökta slutsats jag sett någon dra ens på internet. Det handlar om helt vanlig gammal hederlig snålhet, varför skulle folk sätta dit något som gjorde prylen dyrare och kunde kräva extra service om de inte tvingades?

Det enda sättet att gå framåt i miljöfrågan är med tvång. Den mängd människor som köper något för att det är miljövänligt är försvinnande liten. Den andel som gör det även i yrket går knappt att räkna. Titta på kostnaden för bilägande i de asiatiska länderna så förstår du också att det är patetiskt att komma dragande med dem. Kina är väl möjligtvis undantaget, men ska alla gå och titta på USA och Kina kommer ingenting blir gjort, för det är de två dummaste länderna på planeten. Knappast något att använda som förebild.
OM du tänkte lite innan du kastar ur dig att jag sitter o anklagar folk så förstår du kanske vad jag menar. Ja människor brukar ju reagera finfint med tvång eller hur? Jag vet en satans stor vagnpark som väljer miljövänligaste bilarna, nämligen lastbilar! För att kunder/EU vill ha just miljövänligare. Jag skulle förövrigt skämmas att sitta i en bil som svartryker lika mycket som en Polsk-reggad DAF!!
Den vagnparken kör endast miljövänligt för att den tvingas. Du ska inte tro att åkerierna omfamnade utsläppskraven... Det läggs stora pengar på att övertyga kunderna om att Eu6 inte är livsfarligt och kommer döda deras driftsekonomi. Hade kunden själv fått välja hade alla kört Eu3, vilket också i princip alla länder utanför europa också göra. I slutändan kostar miljömedvetenhet ALLTID pengar, och det kommer genomsnittsföretaget/personen aldrig att investera i. Då återstår bara lagstiftning.

Tror du att det är meningslöst att vi gör detta, för att resten av världen INTE gör det ännu? Nja. Självklart är det tråkigt att idag betala för något som din konkurrent på en annan kontinent inte gör, MEN. De kommer efter. Vi sätter just nu upp en hög ribba och de länder som är fattiga idag ser upp till det. Titta på brasiliens ekonomi, redan inom ett par år kommer de att införa -TVÅNG- på Eu5 på tunga fordon. Det hade de självklart aldrig gjort om inte europa gått i spetsen och visat vägen åren innan. I vår värld är det alltid så att några länder är fattiga och andra rika, och det är då alltid de rikas ansvar att visa vägen. Om den ekonomiska världskartan ritas om kommer istället vi att behöva någon att se upp till, då vill vi självklart att de nya ekonomiska stormakterna tar ansvar att utveckla och investera i ny miljöteknik så att vi kan andas bättre luft.

TL;DR: Jag blir inte imponerad av att du vet att vissa länder har lägre utsläppskrav, för de kommer efter. Någon måste alltid gå i fören. Vill ingen vara först och pröva något nytt skulle vi fortfarande sitta i träden och skala bananer.
joel80 skrev:
crumpets skrev: Det enda sättet att gå framåt i miljöfrågan är med tvång.
Eller med morötter.. Eller som i det här fallet.. lite av både straff och morötter. :D

Nja. Det finns exvis skattelättnader för de som köpte Euro6-fordon redan innan lagkraven. Antalet som gjorde detta var FÖRSVINNANDE liten. De finns, absolut. Men det är inget som räddar världen. Den stora massan kommer att ta det steget först när de tvingas av lag. Men jag förstår ändå din poäng, med riktigt rejäla morötter hade säkert fler vågat ta steget redan innan lagarna kom.

Hade våra lagstiftare inte kommit med enorma piskor och minimala morötter hade säkert morötterna gett mycket större effekt. I princip håller jag alltså med dig, men samhällets snålhet gör det nog omöjligt i praktiken.
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]