Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoballen
#760638
Menar inte att cylindern har hängt sig, den saknar kompression i första cylindern, och de sägs att lyftaren kan fastna på 850, tror ni att det är felet ? :shock:
då ska man som säga, hälla in ny olja in i tändstiftshålet och köra på starten tills det varvar upp till 1000rpm och sen hålla den på 2500 rpm till lyftaren släpper och man hör att den kör rent igen.
eller att man kan bogsera den
av Rådlös
#760648
En bil som har ett så krångligt fel som dessutom läcker kylarvatten är inget att lägga ut pengar på. Det finns hur många fungerande bilar som helst att välja i stället. Tro på oss som har haft körkort i många år och prövat igenom många bilar. Du kommer själv dit om 40 - 50 år. Då kan du tänka tillbaka på denna episoden och med tacksamhet tänka att du följde ett gott råd.
Användarvisningsbild
av darkien
#760672
har du gott om tid gott om pengar som du inte vet va du ska göra av med samt hyfsad mekvana kan du ge dej i kast med en sån bil men annars låt bli de är inte värt de
kan tillägga ja köpte min 855:a glt för 2000:- med endast två fel så som byta glas fram o byta handbromsbackar så rulla den genom besiktningen o är relativt rostfri dessutom med andra ord så kan du få en bra mycke fräschare kärra för en spottstyver

se de så här ett exempel bilen kostar 1000:- vattenläckaget visar sig vara brusten blockpackning så en sotningssats behövs kostar ca 2000:- sen behöver du åtminstone specialverktygen för att fixera kammarna kostar 700:- en sats sen lim till ventilkåpan 300 :- då du endå joxar med toppen så är de lika bra o fixa oljefällan samtidigt dvs 500:- till o så glykol o olja o filter ska bytas efter ingreppet så där går ytterligare 1000:- alltså summa sumarium har bilen hux flux kostat 5500:-

för 5500:- får du en körklar fräsch kärra som redan är körklar o du kan lägga tid o pengar på styling ist som är mycke roligare o lägga pengar på
av volvoballen
#760747
darkien skrev:har du gott om tid gott om pengar som du inte vet va du ska göra av med samt hyfsad mekvana kan du ge dej i kast med en sån bil men annars låt bli de är inte värt de
kan tillägga ja köpte min 855:a glt för 2000:- med endast två fel så som byta glas fram o byta handbromsbackar så rulla den genom besiktningen o är relativt rostfri dessutom med andra ord så kan du få en bra mycke fräschare kärra för en spottstyver

se de så här ett exempel bilen kostar 1000:- vattenläckaget visar sig vara brusten blockpackning så en sotningssats behövs kostar ca 2000:- sen behöver du åtminstone specialverktygen för att fixera kammarna kostar 700:- en sats sen lim till ventilkåpan 300 :- då du endå joxar med toppen så är de lika bra o fixa oljefällan samtidigt dvs 500:- till o så glykol o olja o filter ska bytas efter ingreppet så där går ytterligare 1000:- alltså summa sumarium har bilen hux flux kostat 5500:-

för 5500:- får du en körklar fräsch kärra som redan är körklar o du kan lägga tid o pengar på styling ist som är mycke roligare o lägga pengar på
Jag kan definitivt hålla med dig, men hur vet du att toppen har gått ? kan det inte vara någon sprucken slang som gör att det läcker, för det ryker inte vitt ifrån avgaserna utan det luktar olja.
Användarvisningsbild
av darkien
#760749
de kan va vad som helst som gör att de läcker ja skrev ett exempel senario vilket gör att de kan bli en riktigt dyr historia men kan lika gärna bara vara en slangklämma tex som rostat sönder är omöjligt att säga vad som är fel utan att ha sett o undersökt bilen MEN en bil med läckage o som har en ventillyftare som hängt sig innebär till 99% säkerhet bara bekymmer o är ganska säkert inte heller omskött o de innebär dyra omfattande reparationer inom snar framtid
Felkod

Kolkanistern sitter under batteriet. Har en 8mm sl[…]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]

Låscylinder

Tänkbart.. Du lär ju få byta cylin[…]