Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70bruden
Hejsan.
Jag har en fråga. Ska byta gasspjällhus på min V70. Har läst på forumet här, att dom med gula etiketter är bättre än dom vita. Den jag har på min bil är vit, och har nu hittat en begagnad med gul etikett. På mitt spjällhus, står siffrorna 8644345, men på dom gula, slutar det med en 4.
Kan man byta till denna, eller måste siffrorna vara exakt lika?

Tack på förhand!! :D
av sssljo
Skulle inte chansa, det jag reflekterar mest över är märkning på årtalet 02 mot 01. Det är i en tid när de byttes system i bilarna.
// Jonas
av V70bruden
Okej, tack för svar. :) Men nu tog jag bara fram två olika bilder, så att ni skulle se hur jag menade. :) Jag har själv en 01'a, så det är väl till en 01'a jag bör köpa och inte 02.
Användarvisningsbild
av Nexus
2001 ...då har du hamnat i fel forumsavdelning. Jag flyttar till :arrow: Volvo S60, S80, V70N, XC70 (00-07), XC90
Användarvisningsbild
av Jackson75
Ett begagnat spjäll är lite lurigt eftersom du inte vet skicket. Det går att få ditt spjäll renoverat, dock vet jag inte vad det kostar men det kan säkert någon upplysa dig om.
av semmelman
Jag köpte ett spjällhus på skroten för ett par år sen med sista siffran 7, i reservdelsnumret, för jag var på Volvo som kollade fram att det var enda slutsiffran som skulle passa på min för jag hade siffran 6, 7 skulle alltså ersätta 6, logiskt. Jag vet inte vad de slog i för nåt för å få fram den uppgiften men det var noga med den sista siffran enl dom. Så med den logiken skulle jag försöka hitta ett spjäll med slutsiffran 6 istället (din var 5). Om nu detta stämmer det är jag inte säker på. De kanske var ute å cykla.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Jag skulle nog kolla med Volvo först innan jag skruvade fast det nya/begade spjällhuset.

Gasspjälls helvetena är ju illa nog som dom är, man behöver ju liksom inte hjälpa grejerna att krångla genom att skruva dit fel aktiga delar. :)
av Per L
När jag bytte gasspjäll på morsans S60 -01 för några år sedan kollade jag på internet (Google) och det var inga problem att hitta vilka "gula" spjäll som ersätter de "vita". Nu kommer jag dock inte ihåg vart jag hittade det. Men det är bara att sätta igång och söka!

Ett bra tips är också att läsa igenom den mastodonttråd på detta forum som behandlar gasspjäll. Det kanske till och med står där!!?

Per L

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]