Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bara en liten notis om demonteringen av instrumentet! Höll ju på att bryta sönder hela sargen innan jag upptäckte 2 st fyrkantiga små täckbrickor som gömde ett par stjärnskruvar på undersidan av överdelen på sargen runt omkring.Köpte ju en heinz verkstadshandbok för att INTE göra fel. MEN DOM HADE GLÖMT ATT SKRIVA MED ATT SKRUVARNA FANNS DÄR. Men det gick ju trots allt bra till slut.
Om jag förstod rätt, var bilen vid inköpet redan behäftad med "ej lysande kontrollampa" När du sedan öppnar instrumentet saknas ev lampa att byta. Då undrar jag om det finns någon tom lamplats där en sådan lampa skulle kunna sitta, detta pga redan förra ägaren plockat ut det, och det av någon anledning som t ex att den inte slocknar istället (alltså ett annat fel) Så kallad beg bil handlar repartion.
Nej nej nej... Det lyste i DIODEN när jag köpte bilen för ett år sedan. Då funkade allt. Det var vid besiktningen för en månad sen som det uppdagades att den inte fungerade. Har inte haft en tanke på att den inte lyste när jag slog på tändningen. MEN MEN MEN... NU!!!

Nu var jag till OBD TUNING I KARLSTAD IDAG. Dom skulle ju hjälpa mig med problemet. Sen visade det sig att jag hade ett äldre instrument än dom trodde. Efter felsökning konstaterades att det inte gick att få kontakt med srs styrenheten. Fick tipps om att få tag på en något nyare enhet med ett BOSCH nummer som slutar på 254. Sen ska killarna på OBD TUNING montera in enheten. Försätta den i "nyläge"... Sen till sist ska jag få åka till VOLVO och få den inprogramerad..

Ska bli intressant och se hur detta ska sluta.. Och slutsumman... :evil: Ska ju besiktiga imorgon lördag.... :roll:
Vet att det var länge sen jag skrev om detta problemet. Men jag fixade en ny styrenhet från en skrot. 1100 kr. Ett kontaktstycke som passar det nya 200 kr. 1500 kr till OBD tuning för att dom "nollade" den nya styrenheten.

SEN TOG DET STOPP... VOLVO I ARVIKA VÄGRADE SÄTTA IN ENHETEN OCH PROGRAMMERA DEN. MAN FÅR INTE SÄTTA IN EN BEGAGNAD ENHET .... Sååå.. Nu ligger det nästan 3000 kr i källaren och skrotar. Skulle ju satt in den själv och bara fått ny program vara i den...

Som tur var så lagade bilen sig själv. Den lilla röda gubben tänds och släcks som den ska...Så.. den besiktigades utan anmärkning till slut.
av *pettson*
lurren1 skrev:Vet att det var länge sen jag skrev om detta problemet. Men jag fixade en ny styrenhet från en skrot. 1100 kr. Ett kontaktstycke som passar det nya 200 kr. 1500 kr till OBD tuning för att dom "nollade" den nya styrenheten.

SEN TOG DET STOPP... VOLVO I ARVIKA VÄGRADE SÄTTA IN ENHETEN OCH PROGRAMMERA DEN. MAN FÅR INTE SÄTTA IN EN BEGAGNAD ENHET .... Sååå.. Nu ligger det nästan 3000 kr i källaren och skrotar. Skulle ju satt in den själv och bara fått ny program vara i den...

Som tur var så lagade bilen sig själv. Den lilla röda gubben tänds och släcks som den ska...Så.. den besiktigades utan anmärkning till slut.
Och det var inte sant alls.
Man får montera begagnad enhet utan problem och flera volvofirmor är några av verkstadskunderna som handlar sådana av en bekant till mej. Inbilla mej att en inbytesbil med problem får en ny enhet för ett antal tusenlappar oavsett vilken enhet det är.
Även airbags och rattar säljs det till volvoverkstäder.
Men när du kommer med eget material till volvo så verkar dom få allergi. Dom får inte och kan inte i princip någonsin montera en kunds egna reservdelar som han har med sej, oavsett vilka delar. Ett sätt att få sälja egna delar endast till kund.
Volvo 744 GL årsmodell 1990

Du får googla runt. Har för mig att det[…]

Hej, Vad är detta för grunka mitt uppe […]

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]