Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Ok.. så det är alltså något annat.. Men varför skulle man behöva det om man har bilar med ABL? Då ser man ju bra när man svänger i mörker också.. och får bättre ljusbild än med en liten "fånig" lampa i ena hörnet.
:roll:

Är enda användningsområdet där de skulle vara bättre än ABL då typ på mörka parkeringar eller ställen där man verkligen krypkör i bäckmörker och gör 90-graderssvängar?
av mattish
Till er som tycker det ser fånigt ut har uppenbarligen aldrig provat funktionen.. Här är det funktion framför hur det ser ut.
Det är riktigt bra med kurvljusen som lyser upp väldigt bra! Passaten som jag hade satt det en extra lampa i huvudstrålkastaren som skapade en bredd på ljuset när man navigerade när det var mörk på parkeringar osv.
Det är den enda punkten där passaten slår volvon på fingrarna när det gäller ljus fram och på sidorna. Men Volvon är beckmörk och ABL hjälper inte i närheten så mycket som kurvljusena gör.

På fabian jag hade fanns det en ännu bättre funktion och det var att båda kurvljusena tändes när man la i backen vilket också var riktigt bra!

MEN visst håller jag med om att det ser lite roligt ut, framförallt när vi var på safetyday och körde undanmanöverkörning..
av perhall
ABL kan aldrig ge i närheten av samma effekt som statiskt kurvljus! Det är jätteskillnad! Ljuskäglan på ABL vid fullt styrutslag börjar ju några meter framför bilen, kurvljuset lyser upp åt sidan så att det kompletta ljuset blir utmärkt. Bör provas!
PH
Användarvisningsbild
av Vojje
Det ena utesluter väl inte det andra och borde kunna komplettera varandra.

För övrigt tycker jag att ABL är tröttsamt och hypnotiserande. Jag skulle förmodligen köra av vägen till slut :wink:
av mattish
Vojje skrev:Det ena utesluter väl inte det andra och borde kunna komplettera varandra.

För övrigt tycker jag att ABL är tröttsamt och hypnotiserande. Jag skulle förmodligen köra av vägen till slut :wink:
Passaten hade både och. Kurvljus i låg fart och Adaptiva xenonljus i högre (där ljuset var värdelöst!) Stearinljus...

[youtube]ITMnNwzfWQc[/youtube]
av perhall
Vojje skrev:Det ena utesluter väl inte det andra och borde kunna komplettera varandra.

Fast jag är ganska van efter ett antal tusen mil håller jag med dig, det är hypnotiserande på nåt sätt, lite Liseberg...man blir yr i huvet om det svänger mycket.../PH
Användarvisningsbild
av Perra83
perhall skrev:

Fast jag är ganska van efter ett antal tusen mil håller jag med dig, det är hypnotiserande på nåt sätt, lite Liseberg...man blir yr i huvet om det svänger mycket.../PH
Blir det för jävligt kan man lätt stänga av funktionen.
C30n är väldigt lugn och försiktig i ABL medans S60 o V70 var/är väldigt svängig.
av Nordan
philipsguy skrev:Ta en till på min strålkastarinsats, ni ser det som är nytt i mitten va.
Bild
LED-parkeringsljus
V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]