- tis 19 dec 2006, 17:31
#76017
Hejsan..!
Blir snart gråhårig...
Jag har en Volvo 245GL av -87 års modell, motorn är tidiga K modellen har det sagts till mig där styrenheten sitter på insidan av höger framskärm på spolarbehållaren, (chryslersystem insprutnig).
traditionell rund tändspole.
Grejen är att jag för ca. 1 1/2vecka sedan hade en kabelbrand med tändspolens kablar inblandade -inga andra. Det troliga var kortslutning (bakom vevaxelns remmskiva)av den blå 2mm kabeln som går från tändspolen till styrenheten som startade det hela & tog med sig 2 av de andra 3 kablarna som går från tändspolen. dessa 2 gick ner till en kopplingsdosa intill tändspolen. Samtliga av de skadade kablarna drogs om & jag fick gnista (kollade med tändpistolen), då kom inget bränsle då detta som jag förstått det skall vara styrt av tändsystemet.
(Bytte bräslepump innan det kom fram till mig ang. tändstyrt. den gick ändå inte.)
(det verkade sedan som bränslereläet var trasigt eftersom det luktade elektronik om det,de två spolarna var dessutom olikfärgade (mörkare & ljusare) & bränslepumpen slog till då jag tvångsslöt reläet genom att flytta "bryggan")
Bytte sedan till ett nytt relä fick ändå inget bränsle...
kollade åter med tändpistolen efter gnista... ingen gnista.
bytte då tändspole men fick ändå ingen gnista.... dock blinka pistolen till då jag vred på tändningen vilket den inte gjorde på den gamla tändspolen...
Vet någon var jag skall fortsätta med så jag får gnista & bränsle till motorn.
Blir snart gråhårig...
Jag har en Volvo 245GL av -87 års modell, motorn är tidiga K modellen har det sagts till mig där styrenheten sitter på insidan av höger framskärm på spolarbehållaren, (chryslersystem insprutnig).
traditionell rund tändspole.
Grejen är att jag för ca. 1 1/2vecka sedan hade en kabelbrand med tändspolens kablar inblandade -inga andra. Det troliga var kortslutning (bakom vevaxelns remmskiva)av den blå 2mm kabeln som går från tändspolen till styrenheten som startade det hela & tog med sig 2 av de andra 3 kablarna som går från tändspolen. dessa 2 gick ner till en kopplingsdosa intill tändspolen. Samtliga av de skadade kablarna drogs om & jag fick gnista (kollade med tändpistolen), då kom inget bränsle då detta som jag förstått det skall vara styrt av tändsystemet.
(Bytte bräslepump innan det kom fram till mig ang. tändstyrt. den gick ändå inte.)
(det verkade sedan som bränslereläet var trasigt eftersom det luktade elektronik om det,de två spolarna var dessutom olikfärgade (mörkare & ljusare) & bränslepumpen slog till då jag tvångsslöt reläet genom att flytta "bryggan")
Bytte sedan till ett nytt relä fick ändå inget bränsle...
kollade åter med tändpistolen efter gnista... ingen gnista.
bytte då tändspole men fick ändå ingen gnista.... dock blinka pistolen till då jag vred på tändningen vilket den inte gjorde på den gamla tändspolen...
Vet någon var jag skall fortsätta med så jag får gnista & bränsle till motorn.