Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Behöver byta katalysator på en 740 GL -91 med B230F och Reginasystem, då den nuvarande har täpps igen pga innanmätet lossnat. Ska börja leta på skroten eller kanske en ny till rimligt pris?
Kat:en är rund och har uttag för lamda.

Vilka årsmodeller/motoralternativ av 740 och 940 kan jag leta bland på skroten? Närmsta skrot tar 800-1000kr för en beg, är det OK?

Med vänlig hälsning
Johan
Jag är ute efter en modellanpassad då jag inte vill svetsa :idea: Har hört att biltemas fungerar 1-2 år bara och den modellanpassade kostar ca 1600kr, så det är nog inget bra alt för mig

Här är ett annat märke, är den bättre än biltemas?
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/kat ... i-23i.html

Undrar även som sagt vilka årsmodeller av 940 som har samma kat som min bil? Skroten verkar mest få in gamla 940 just nu :wink:
Hej, vad jag vet har 940 med 8v sugmotor, alltså B230FB och B230FD samma katalysator som 740 -91/92. Och jag tror också tidigare 740 med B230F har det (osäker på B230F med LH 2.2). Turbo och 16v har däremot grövre avgassystem. Lambdasonden måste du behålla, för den är ju speciell för Regina.
jeckemecke skrev:Vet inte just den katalysatorn, men klracing har flera reservdelar som är samma som original. Mycket från sachs och bosch. Avgasdelar känns inte så lönt att köpa från skrotbilar.
Om man har tur o hittar en i hyfsat skick på skroten så kan det ju vara en bra affär, men har sett att vissa på bildelsbasen har sönderrostad fläns fram så jag blir osäker.....
NilsO skrev:Hej, vad jag vet har 940 med 8v sugmotor, alltså B230FB och B230FD samma katalysator som 740 -91/92. Och jag tror också tidigare 740 med B230F har det (osäker på B230F med LH 2.2). Turbo och 16v har däremot grövre avgassystem. Lambdasonden måste du behålla, för den är ju speciell för Regina.
tack för svar :D
Det låter rimligt, vilka årsmodeller satt B230FB och FD?

Behövs specialverktyg för att få loss lamdan? var sitter första kontaktstycket som ska lossas (har bara sett att kablarna går fram mot motorn)?

Åkte lite.. oj hoppsan :-/ Äh den rull[…]

Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgrade[…]

Bra jobbat , blev ju jättebra och kommer s&au[…]

Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]