Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Har en 940 -90 som helt plötsligt stannade. Trodde det var soppatorsk då bensinmätaren är ur funktion. Tankade fullt o räknade ut att det måste funnits minst 10 liter i tanken. Lyckas köra hem men bilen är kraftlös vid gas och vill stanna på tomgången. Dagen efter går bilen igång (jättesvårstartad) men dör vid gas och bluddrar på tomgång. Jag lånar en fungerande lmm och testar men problemet kvarstår. Kollar felkoder men får bara 1.1.1. Så det finns inget att utläsa. Lyssnar på tanken o hör att bränslepumpen burrar som den ska. Ruskar på tändkablarna och helt plötsligt
går bilen att köra igen även om den inte går som den ska. Köper nya tändkablar o tändstift och bilen går iaf bättre än innan. Dock så är den klen vid gas och varvräknaren/ tomgången vandrar vid tomgång... Bränslefiltet är nyligen bytt..
Är det nån som har ideer angående vad som är fel! Är tjej o helt okunnig på motorer, har googlat till mig det jag hittills har gjort (inkl. hur man öppnat motorhuven, då förstår ni ;) ) så svara gärna
lättförståeligt! Jättetacksam för förslag på vad jag mer kan kolla...
Soppatanken är full och årsmodell -94 ska det ju vara...
Kammen sitter rätt.... Jag funderar på den här egr- ventilen...
Den verkar ju kunna ställa till med liknande problem. Läste att man kunde testa att koppla bort den o plugga igen men var sätter man pluggarna?
Är så tacksam för er hjälp!!!
av rid54
Enligt din beskrivning är ju bilen rätt handikappad och jag undrar om EGR-systemet kan orsaka sådana problem (vet alltså inte men tvivlar). Det låter mer som något av huvudsystemen, dvs bränsle eller tändning. Det finns ju tyvärr mycket som kan strula, exempelvis kan ju bränslepumpen låta OK, men ge för dåligt tryck. Tändmodulerna kan vara "dåliga", även om det nog borde innebära tvärstopp egentligen. Motorns temperatursensor kan vara felaktig och ge motorns styrsystem signal som om motorn vore kall när den är varm... Även spjället har elektrisk avkänning som kan strula, motorstyrningen får då dålig info om gaspådraget. Mycket av dessa saker kan kollas/mätas, men då behövs lite instrument och instruktioner oavsett man är van mek eller inte. En "gör-det-själv-bok" är inte en dum idé (Haynes är mycket populär och bra).
Elpriset

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8MWJE/regeri[…]

Äntligen fått tillbaka min bil, inte f&[…]

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]