Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kratzfredrik
här är mitt problem Volvo 940 FT
nu när jag var ute och körde nu, så gick bilen perfekt fram tills den blev varm.
då är det precis som den får förmycket luft eller bensin. den börjar rycka kraftigt på varv över 3500 och ska jag undvika de men fortfarande ta mig fram så får jag inte ligga på mera än 2500 varv. släpper jag gasen helt, bludrar den på tomgång för att ganska snabbt dö. sen är det bara att vrida på nyckeln och 4 av 5 gånger startar den direkt och jag kan forsätta köra på 2500 varv. dock så spontan dör den då och då.
det jag har testat med är att byta tempgivaren. utanresultat. jag har testat med andra stift, kablarna är knappt en vecka gamla. jag har testat att dra ut tändkablarna en i taget, men den går på alla cylindrar. när jag drog ur sladden till Luftmassa metern så försämrades bilen avesvärt, men när jag drog ur kontakten till Lambdasonden så kunde jag inte märka någon skillnad, den gick lika kasst.
men jag såg även att det läckte mellan fuelrailen och spridare nr 2. jag plockade isär de och såg att O-ringen var skadad. skulle de kunna ha med saken att göra? att den på något sätt tappar tryck eller får tjuvluft där.
när vi kollade felkoden så fick jag felkod EGR, men den är ju bortkoplad sedan länge. HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Med risk för att bli tillrättavisad måste jag ändå säga att jag känner igen symptomen väldigt väl från förra sommaren, då blev min bil sådär över en helg då det hade regnat extremt. Jag höll på att bli tokig på bilfan men till slut löste det sig med ny rotor och nytt fördelarlock - trots att de gamla med blotta ögat såg bra ut.
av kratzfredrik
uppdatering.
jag höll på med bilen igår.. testade bla en annan LMM.
det senaste budet var att katten skulle vara full.
så jag håller på att riva det nu.
när jag kollade fel koderna senast såg fick jag felkod knacksensor,
vilket som naturligtvis är ganska logiskt efter som bilen går skit.
jag ska testa med ny rotor och ny fördelare. har även fått budet tändningsrelät.

den har även blivit lite värre.. jag kan knappt vara 2000 då bilen är varm. och och när jag ska starta om den så får jag snurra längre på startmotorn. men när jag kollar gnistan är den blå och fin..

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]