Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag hade tidigare en V70 2001 där jag inte hade detta Plastsjok undertill. Har tydligen med luftstyrningen
att göra. Den bilen var lättare att hålla ren inunder huven. På min nuvarande bil så har jag detta skydd och tycker
mig märka en rejäl skillnad på hur snabbt det blir damm o elände under motorhuven.
Hur nödvändig är denna attiralj egentligen.
Jag har hört tidigare att man tog bort detta sjok när det monterades dragkrok ?
Vilken nytta gör det för en normalbilist som jag och som inte längre drar husvagnar o annat tungt ?
Min idé är faktiskt att detta skydd minskar kylningen på en del ställen men ökar den på andra ställen ?
Hur många av er har dessa sjok kvar under motorn efter låt säga 5-8 år ?
Skall jag "glömma" att montera det efter nästa oljebyte tycker ni ?
På min fanns inte detta plastskydd, blev förvånad när jag skulle byta olja. Men det blev ju betydligt enklare o byta oljan.
Har dragkrok så det kanske är därför skyddet ej monterades?
Jag behöver det när jag kör oplogat med min S80. Slangvärmaren sitter jäkligt lågt o blir utsatt annars.

Dessutom kan det droppa rejält från motorn när den börjar bli otät utan att besiktningen kommer att se nått. (eller eventuell köpare) Perfekt liksom. 8)
Vojje skrev:Bättre att TS behåller skyddet på alltså, så att han slipper se läckaget från sin "nya" bil :mrgreen:
:-O) :P
wissel skrev: Hur många av er har dessa sjok kvar under motorn efter låt säga 5-8 år ?
Min bil är sju år gammal och det sitter kvar på min. Varför skulle det ha trillat bort?
llesrof skrev:
wissel skrev: Hur många av er har dessa sjok kvar under motorn efter låt säga 5-8 år ?
Min bil är sju år gammal och det sitter kvar på min. Varför skulle det ha trillat bort?
Dom kanske gör som jag troligen kommer att göra....ställa sjoket i källaren.
wissel skrev:
llesrof skrev:
Dom kanske gör som jag troligen kommer att göra....ställa sjoket i källaren.
Tänk dig att du kör i en stor vattenpöl eller i hjulspår fulla med vatten, vart tror du 50% träffar? Pensionären på trottoaren får en del men det som sprutar åt andra sidan träffar något annat. Inte vill ja få in en massa skit bland remmar och AC kompressor mm.
Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]

Ingen bromsverkan höger fram

En V70 2.4 170hk 2003. Bilprovningen visar perfekt[…]