Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Besiktnings gubben berätta att halvljuset va lite för lågt.
Kan man höja de själv? Han sa att man måste lämna in bilen om man har xenon för att göra det. Mvh
Användarvisningsbild
av Dede
På min -05 sitter det en vit skalle uppe på lampan där jag kan ställa grundläget.
Har du det så är det en 6mm hylsa om du inte kan skruva för hand.
Tänk bara på att inte ställa upp dom för mycket om det går.
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja justerade mina Xenon ABL lyktor på samma vis som Dede skriver.

Om de står lite högt så kommer folk att blinka på dig. På besiktningen nästa år kan du vara bered att justera dom rätt när de ändå kollas.
Användarvisningsbild
av joel80
Ice25T skrev:En bild säger mer än tusen ord och en video är femtio bilder i sekunden: :wink:
Eller 25 bilder per sekund, eller 30.. eller 60... :D

På min V70 MY13 har jag också justerat xenon-ljusen som var allt för lågt. Det såg inte riktigt likadant ut.. man skruvar på en sån där "skruv" men genom ett hål i plastkåpan bakom lampan.

Jag tog en tejp och satte på garageväggen och backade så långt jag kunde och justerade upp nån cm på väggen.. Gjorde rätt mycket på avståndet det lyser på vägen.

Vill man vara ordentlig kan man mäta..
Reglerna säger såhär om de inte är ändrade senaste åren:

1. Strålkastarhöjd max 1,0 meter. Inställningen ska vara
mellan 5 och 25 cm per 10 meter (dvs. 0,5 – 2,5 %)

2. Strålkastarhöjd över 1,0 meter. Inställningen ska vara
mellan 10 och 30 cm per 10 meter (dvs. 1,0 – 3,0 %)

Normal personbil följer alltså 0.5 - 2.5% i fall..

Om du ställer bilen på 2 meters avstånd från väggen ska du alltså ha den övre kanten av ljuset på minst 1cm (högst 5cm) under centrum av själva lampans centrum. (inte lyktan, utan själva lampan)

Lättast blir det om du kan få bilen att stå längre bak från väggen.. men oftast har man inte så långt garage, och står man ute kan man bli lite lurad av rätt små nivåskillnader i marken.
av thekl
Lånar tråden lite eftersom jag har ett liknande problem. Fast i mitt fall är det bara höger lampa som pekar ner i backen. Har testat den vita skruven och den kom upp lite grann men inte i närheten av den vänstra lampans höjd.

Eftersom det enbart är höger lampa jag har problem med är jag tveksam till att det är nivågivaren som krånglar. Ljusbilden höjs om jag slår till helljuset så det är liv i den lilla motorn som styr det, men den pekar ner när bara halvljuset är på.

Inga fel visas i displayen i bilen, kan det vara något som behöver kvitteras elektroniskt eller så?

S60 -03

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]