Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#759369
falcon skrev:Är inte säker men jag har för mig att det är lag på att man måste kunna slå av dom?
Faktiskt inte. Nyligen införd i så fall men har inte hört något!
PH
av perhall
#759370
weldersin skrev:Har fått två st. Hella 3003/50 rally/blå monterade på min V70. Glödlamporna är på 55 W/H1. Är det någon som har 100-wattare i sina ex.ljus? Tänker på värmeutveckling och bättre ljusflöde. Synpunkter på detta?

/Weldersin.
Tror värmeutvecklingen är ganska oproblematisk. Du står ju ofta/st inte stilla med bilen. Många bilar har ju väldigt små linsreflektorer med 55 W som går hela dagarna, 100 W med fartvind i en stor lykta som sitter utanpå bilkarossen borde vara helt ok. Det är ju dessutom relästyrt så du stör ju inte bilens ordinarie elektronik. Möjligen kan en större säkring behövas.
PH
av swemax
#759415
Beror nog mest på vad det är för material i reflektorn
Men i en V70 skulle jag modda helljuset till xenon och vips så behövs inga fula extraljus
Hade så på min förra XC70 och med rätt kit så är det helt återställbart
Minns inte vilket jag hade men tror det var xenonkungens 55W
Eftersom halvljuset flippar upp är det inget problem med tändtiden
Användarvisningsbild
av Bilnörden
#759457
weldersin skrev:Har fått två st. Hella 3003/50 rally/blå monterade på min V70. Glödlamporna är på 55 W/H1. Är det någon som har 100-wattare i sina ex.ljus? Tänker på värmeutveckling och bättre ljusflöde. Synpunkter på detta?

/Weldersin.
Är det någon som inte har 100W i sina extraljus? Det finns nog inga extraljus på marknaden som inte är byggda för att klara 100W. Annars kan jag rek NBB Alpha med xenon konventering.
av perhall
#759624
Oavsett konstruktion så är det ju en enorm skillnad att ha 100W i halvljus som lyser jämt mot helljus som lyser sällan, och i fart.
Dessutom kör man ju mindre med helljus på sommaren då det är varmt.
Det lär ju bli mer värme i en Hamburg-taxi sommartid med 55W i pyttesmå projektorreflektorer än i 100W Jätte-Hella/Bosch som används i 120 km/h vintertid i Norrland..
PH
av Cedrix
#759844
I mon 855:a har jag 3st Hella 3000 med 100W, har fungerat i 13 år nu utan några större skador på reflektorn.
Till min V70 har jag 3st Hella 3003 med 100W Xenon, lyser riktigt bra.
Tänkte köpa 3st NBB 225 och sätta in 100W xenon i dom också till min XC70.

Att xenon konvertera heljuset är ju knappast jämförbart med några "riktiga" extraljus!
av Mistral
#774463
Lånar tråden lite....

Har planer på att montera 3x extraljus fram på min nyköpta v70. Xenonljus såklart (allt annat är för pissigt). Jag har alla delarna från den gamla v70 som jag nyss sålde. Jag hade på den äldre V70 gjort som så att jag tagit matarström direkt från batteriet (med en säkring i serie såklart) och styrningen snodde jag från ena orginalljuset (helljuset). Monterade ballasterna innanför grillen och buntade fast dem med buntband.

Min fråga. Går det att göra exakt likadant med den nya V70 (årdmod 2010)? Ingen elektronik som muckar och får spel ifall jag tjuvar styrströmmen från orginalheljuset? Jag skiter i detta med knappen inne i kupén. Känns överflödigt. Skulle man vilja koppla ur extraljusen på sommaren är det bara att rycka säkringen som ger matarström till reläet.

En liten fråga till. Ni som har monterat 3x extraljus. Kör ni med en såndär hållare som te.x Mekonomen eller Biltema säljer som man monterar där nummerplåten sitter (o plåten flyttas ner lite)?

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning Mistral.
av Mistral
#774798
Bilnörden skrev:Det går att göra så, men jag rekommenderar att köpa Volvos sats för xenon lampor istället.
Varför det? Jag har ju alla grejorna kvar sen förut. Kostar mig ingenting, möjligen lite buntband och ev. lite kabel ifall någon är för kort.

Antar att Volvos sats för xenon kostar i vanlig ordning fantasisummor. Sen kan man undra vad som är så speciellt med Volvos egen kabelsats. Jag menar, vad skulle jag kunna byta förutom matarströmkabel, relä, kabelsatsen från relä till ballasterna och jordkabel samt styrströmkabeln.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
Byte huvudbromscylinder

..Håller tummarna för att det reparer[…]

30% etanol höjer definitiv förbrukningen[…]

Trasig Renault Scenic

När jag skaffade min R19 bodde jag i Ume&arin[…]

Dina frågor kan du också pröva […]