Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vilken tänker du beställa

Fullutrustade V8 (600-650 tusen)
18
25%
Snik V8 (500.000)
Inga röster
0%
Fullutrstad 3.2 (450.000)
9
13%
Snikutrustad 3.2 (332.00)
2
3%
Fullutrstad 2.5T (370.000)
17
24%
Snikutrustad 2.5T (281.00)
1
1%
Fullutrustad Diesel (400.00)
14
20%
SnikDiesel (300.000)
10
14%
Användarvisningsbild
av A80TD
Snikutrustad diesel ifall man nu skulle vilja ha en sedanbil.... redan den kostar mycket pengar.
Sen är det ju tråkigt att de verkar ha dålig ljudisolering, men jag skulle tro att de åtgärdar det med tiden.

Citat ur Vi Bilägares test:

"Volvos diesel-femma tar i med härlig råstyrka, men skorrar grovt. Det är inte precis några premiumtoner som dånar ut från motorrummet. Motorn skapar ett oskönt, vibrerande muller som ständigt ligger som en irritation i öronen, oavsett i vilken fart bilen körs.
– Den låter som en gammal fet amerikanare, menar testförare Felix."

Hela testet:
http://www.vibilagare.se/biltest.asp?gu ... 732100B5B8
av JK24T
Ingen alls... har kört 2,5T och V8.. samma urusla vägkänsla.. fattar inte vad Volvo sysslar med... 5-serien känns mycket bättre.

- Johan
Användarvisningsbild
av CarMan
JK24T skrev:Ingen alls... har kört 2,5T och V8.. samma urusla vägkänsla.. fattar inte vad Volvo sysslar med... 5-serien känns mycket bättre.

- Johan
'

OK köp en 5-seria då! vi bryros inte!

frågan är bara hur du kan tycka att 2,5T & V8:an har samma känsla, kanske du inte är så bra på bilar ialla fall....
Användarvisningsbild
av poseidon
CarMan skrev:
JK24T skrev:Ingen alls... har kört 2,5T och V8.. samma urusla vägkänsla.. fattar inte vad Volvo sysslar med... 5-serien känns mycket bättre.

- Johan
'

....

kanske du inte är så bra på bilar ialla fall....
Alltid skönt med lite personangrepp....

Vad jag inte kan förstå är hur man kan motivera de extra 200.000 kr som man tar för en med V8 om man jämför en med 6an. Varför vill folk betala för detta??? Det är ju bara att ta bort motoremblemen om man nu skäms så mycket för sin diesel eller "snik" bensinare.
av jbl
Skulle jag köpa nu och endast kunde välja på S80 så hade det blivit en snik diesel.

Men jag köper inte sprillans nytt nå mer utan väntar ut 1 eller 2 år. Så jag tror att det blir en S80 2.5T och det spelar inte så stor roll om den är fullutrustad eller inte för min del.

Skulle nog tro när det blir dags att byta bil att det blir en nyare XC70 med endera diesel eller 2.5T.

Diesel blir det om politikerna kan enas om att diesel ska höra till miljöbil.
av MGZTT
Jag kikar är just nu hugad spekulant på en demokörd D5 Momentum som gått ca 700 mil... En diesel får det bli för min del, i utrustningsväg har jag inte så stor krav. Automatlåda och skinnklädsel vill jag ha, men navigation, telefon o dyl kan jag vara utan.
av WHH
CarMan skrev:
Steff 99 skrev:Var inne på en S80 D5...testade den för några dagar sedan, men jag blev besviken på att motorn hördes så tydligt inne i bilen ...den gick väldigt hårt med mycket dieselknack...eller så var det något fel på det exemplaret...har kört V70 D5 mycket, den går tystare i varjefall uppfattnings mässigt.
det äre samma motor

Det är inte säkert att V70'n har samma D5 motor som den nya S80'n.
Min 163 hk D5'a lâter mindre än den nya 185hk D5'an. Alltsâ det är inte samma motor!
av Steff 99
Det jag refererar till är V70 med 185 hk motor .....
av MGZTT
Jag har nyligen införskaffat en S80 D5, den går riktigt snyggt tycker jag. Inte lika tyst och mjukt som t ex BMW:s dieselsexor men ändå riktigt bra. Har provat nya BMW 330d och snyggare än så går ingen annan diesel! Jag hade en Saab 9-3 1,9Tid innan och upplever skillnaden mellan den och Volvon som ganska stor i fråga om gångkulturen. Saabdieseln var rivig men något högljuddare.

Imponerande är det också att S80:n drar strax under 0,7 l/milen. Bra med tanke på vilken stor bil det är frågan om, och hur pass mycket det är att köra med. Trycker på riktigt fint i omkörningsfilen... Plötsligt så känns familjens MG ZTT (med 180 hk V6:a och femväxlad automatlåda) lite halvslö...

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]