En modern drivlina mår inte bra av en väldigt bra ecodriving, går steget förbi att planera körningen att gasa och bromsa lugnt. Vi pratar om att ta allt ett snäpp till. Du ska inte använda ac:n, eller förbrukare i bilen för att du då belastar generatorn. Här är ett exempel på hur motormännen ser det. Allt fungerar kortsiktigt. Allt fungerar inte långsiktigt.
http://www.snalbil.se/guide.html . När du sen går till frågorna som finns så bollar man tillbaka allt man sagt. Det är du och din bil som avgör vad som är bra och vad som går att använda i tipsväg kortfattat. Det förutsätter ju att du vet nåt om bilar och hur saker och ting ska låta och vara. Vet du inte det lär det bli strul.
En bromskiva som aldrig används, eller används väldigt lite alternativt väldigt mjukt, slits inte tillräckligt för att hålla sej själv ren. Fram finns en möjlighet om det är större bil men inte bak. Mindre bilar får problem även fram. Det är för att det är kraftiga bromsar med en konstruktion känslig för väder och vind. Dom måste slitas för att hållas rena. Trummor runtom vore idealet ur eco synpunkt. Men det är ingen höjdare OM bromsen måste användas hårt, då är det inte tillräckligt effektivt.
Om man kör eco på så sätt att du vill undvika pulsförluster, dvs hög växel i låg fart med så full gas det går, så går bilens EGR system i botten förr eller senare, dom är inte gjorda för att ligga och värmas en timma eller två med avgaserna som går igenom. Dom är konstruerade för att vid vissa varvtal eller vissa situationer öppna upp en liten stund och släppa in avgaser som sänker förbränningstempen. Bilens reningssystem går ut på att vi omväxlande släpper feta avgaser och klena avgaser. På så sätt lagrar vi syre i klena perioden och gör katalys på feta perioden. När vi förstör förbränningen konstant i princip så sätter vi det ur spel med helt andra avgaser som resultat. Vi sotar samtidigt tändstift och vi öser in EGR gas mot spjället. Ett jäkla problem för vw redan från början, utan eco. DET ger först ökad förbrukning, sen ökade kostnader då någon måste fixa både EGR och spjäll. (rengöring eller byte).
Det är därför jag saknar info om alternativ avgasrening, jag tjatar ju om det här i ecotråden, vi har bilar som går medvetet fett pulsvis för att dagens typ av katalysator ska fungera. Kortfattat så eldar vi medvetet upp bensin för att kunna rena våra avgaser. Med någon annan typ av rening kan man ta bort det steget och då sjunker förbrukningen.
Då fanns det chans att man slapp ljuga förstås vid testerna. Anledningen till lögnerna är att biltillverkarna får böta för varje bil som släpper ut mer avgaser än målet. Det är alltså stora pengar i att tala mindre sanning.