Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Är det något som glöms bort förutom den ekonomiska aspekten på allt utom bränslet så är det att det faktiskt finns TRE olika förbrukningstal. Landsväg, blandad och stad. Varför tror alla att man skall kunna köra på blandad deklaration oavsett var och hur man kör?
av *pettson*
En modern drivlina mår inte bra av en väldigt bra ecodriving, går steget förbi att planera körningen att gasa och bromsa lugnt. Vi pratar om att ta allt ett snäpp till. Du ska inte använda ac:n, eller förbrukare i bilen för att du då belastar generatorn. Här är ett exempel på hur motormännen ser det. Allt fungerar kortsiktigt. Allt fungerar inte långsiktigt.
http://www.snalbil.se/guide.html . När du sen går till frågorna som finns så bollar man tillbaka allt man sagt. Det är du och din bil som avgör vad som är bra och vad som går att använda i tipsväg kortfattat. Det förutsätter ju att du vet nåt om bilar och hur saker och ting ska låta och vara. Vet du inte det lär det bli strul.
En bromskiva som aldrig används, eller används väldigt lite alternativt väldigt mjukt, slits inte tillräckligt för att hålla sej själv ren. Fram finns en möjlighet om det är större bil men inte bak. Mindre bilar får problem även fram. Det är för att det är kraftiga bromsar med en konstruktion känslig för väder och vind. Dom måste slitas för att hållas rena. Trummor runtom vore idealet ur eco synpunkt. Men det är ingen höjdare OM bromsen måste användas hårt, då är det inte tillräckligt effektivt.
Om man kör eco på så sätt att du vill undvika pulsförluster, dvs hög växel i låg fart med så full gas det går, så går bilens EGR system i botten förr eller senare, dom är inte gjorda för att ligga och värmas en timma eller två med avgaserna som går igenom. Dom är konstruerade för att vid vissa varvtal eller vissa situationer öppna upp en liten stund och släppa in avgaser som sänker förbränningstempen. Bilens reningssystem går ut på att vi omväxlande släpper feta avgaser och klena avgaser. På så sätt lagrar vi syre i klena perioden och gör katalys på feta perioden. När vi förstör förbränningen konstant i princip så sätter vi det ur spel med helt andra avgaser som resultat. Vi sotar samtidigt tändstift och vi öser in EGR gas mot spjället. Ett jäkla problem för vw redan från början, utan eco. DET ger först ökad förbrukning, sen ökade kostnader då någon måste fixa både EGR och spjäll. (rengöring eller byte).
Det är därför jag saknar info om alternativ avgasrening, jag tjatar ju om det här i ecotråden, vi har bilar som går medvetet fett pulsvis för att dagens typ av katalysator ska fungera. Kortfattat så eldar vi medvetet upp bensin för att kunna rena våra avgaser. Med någon annan typ av rening kan man ta bort det steget och då sjunker förbrukningen.
Då fanns det chans att man slapp ljuga förstås vid testerna. Anledningen till lögnerna är att biltillverkarna får böta för varje bil som släpper ut mer avgaser än målet. Det är alltså stora pengar i att tala mindre sanning.
Många av dina synpunkter på ecodriving ger skenet av att du aldrig riktigt fått koll på vad det är. (Vilket nog många som försöker köra eco inte heller har.. jag är (var?) inget undantag.)
Bl.a är det inte fel ur ecodriving-synpunkt att snabbt gasa upp till den hastighet du skall ligga i. Då med skapligt hög acceleration och hög förbrukning under en kortare period, som då skulle gynna EGR-systemet om jag förstår dig rätt.

Sen när det gäller inbromsningar så är det något som nog informeras för lite om.. alltså att det behövs lite ordentliga inbromsningar ibland för att hålla skivor och annat i trim. Det här behöver inte heller gå emot eco-driving, bara man vet om det. Jag tänkte inte på det innan jag bytte däck i våras och såg att skivorna såg lite trista ut.. fick påpekat (kanske av dig) att det behövs bromsas.

Jag ser nu till att om jag t.ex kommer mot ett rödljus som slår om, så mjukbromsar jag inte hela vägen till rödljuset, utan släpper gasen och rullar i den fart jag har fram en bit för att sen bromsa lite hårdare. (Kollar så jag inte har någon nära bakom först såklart..)

Samma sak om jag kommer mot en rondell eller så.. släpper gasen tidigt, men behåller fart rätt länge så jag kan bromsa lite hårdare.

Hur mycket man än kör "eco" så får man en ganska kraftig förbrukning just i accelerationsögonblick, även om man accelererar sakta.. borde inte det räcka rätt långt för EGR-systemet?
av rid54
De där körtipsen tilltalar inte mig personligen. Exempelvis att släppa bilen nedför backarna känns inte som min uppfattning av att ha kontroll på körningen. Sedan undrar man ju verkligen över att hoppa över växlar, är det en bra idé? Motorer har väl ofta något visst varvtalsområde där de jobbar effektivast, då vore det väl bra att växla ofta och låta motorn hålla sig där? Mysko.

För att återgå till tråden, så är det uppenbart olika mellan olika tillverkare hur mycket siffrorna kanske "friseras". Vissa premiumfabrikat uppges ju ligga 25% över angiven törst, medan min Niva knappast går att få upp i angivna förbrukningssiffror. En imagefråga, kanske? Synd att det har med fordonsskatten att göra...
Frekventa växlingar innebär dels momentavbrott då man eldar för kråkorna under själva växlingsförloppet och dels nya hårda gaspådrag varje växling. En motor har oftast god bränsleekonomi vid högt momentuttag oavsett varvtal. Kan du dra upp till 60 eller nåt sånt på tvåan och utnyttja att ligga på maxmoment under den accelerationen för att sedan hoppa till 4 eller 5 och ligga på maxmoment återigen tills du växlar din sista gång vid 110 eller nåt sånt har du vunnit mer än du hade gjort genom att växla en massa gånger under den tiden.
Vadå släppa bilen nedför backarna? Vad menar du med det? Finns väl inget som säger att man ska släppa gasen och förlora hastighet i nedförsbackar? Jag kör oftast med farthållaren och håller farten i både nedför och uppför.. Är det tillräckligt mycket nedför blir det 0-förbrukning.. men oftast inte om man kör landsväg/motorväg.. Då är luftmotståndet för stort.

Det går att köra rätt aktivt men ändå få ner förbrukningen genom att tänka lite framåt. Jag har minskat min snitthastighet på motorväg sen jag började jaga staplar, men i stadstrafik och på vägar med lite lägre hastighetsbegränsning har jag inte tullat speciellt mycket på min framkomlighet.. Ligger oftast i vänsterkörfältet och med lite moms.. :D
Det svåraste är att man i Stockholmstrafiken ibland inte får ha mer än nån enstaka billängd till den framför... Där är det ibland svårt att köra med framförhållning. :)
av *pettson*
Alla styrsystem utrustade med lambdasond. Porsche undantaget. Har endast sin lambdasond aktiv på jämn delgas utan direkt belastning. Allt annat är programmerat/adapterat värde som bilen kalkylerar med hjälp av dom värden bilen fått dom få gånger sonden jobbat perfekt. Bilen är endast som snålast vid förbränning exakt när sonden styr.
När bilen är som effektivast så blir tempen som högst och bilen är som giftigast. Vi måste då blanda in EGR systemet och då blir den mindre effektiv och genast mindre giftig. Varje gång EGR systemet är i drift eldar vi för kråkorna.

Trasslet för mej är att se hur motorstyrningen vill det ska se ut för att den ska vara snål. Det är i princip en motsats till hur ecodrivingsystemet är utformat. Visst tilltalar man att hålla jämn och fin gas på bilen. Men inte i stort sett obelastad, vilket är det värde då sonden jobbar. Vore trevligare om någon kikade på hur systemen är uppbyggda och gjorde ett åtgärdsprogram utifrån detta istället. Det borde göra rejäla sänkningar, det skulle däremot se väldigt märkligt ut. Inte alls som idag. Det absolut snålaste vi kan ha är drift som liknar variomaticsystemet. Ett aktivt varvtal där lasten är konstant på motorn. Bättre än så har vi inte blivit på alla år sedan DAF 66 försvann. Det är samma ide fortfarande som är snålast ur motorsynpunkt. Problemet är att överföra det lika effektivt till rörelse.

Vad jag inte heller kan förstå idag är att man helt enkelt tillåts bluffa såpass som man gör. Det är åtalbart på alla andra ställen men tydligen inte i själva konstruktionsbranschen?
5% är inom mätnorm. Det är avvikelsen mellan två identiska motorer i princip. Det är under det värdet vårt kära bensimacksmärke säger sej kunna spara soppa. Smart då det inte är mätbart.
10% avvikelse är lite småmärkligt men går att förklara då det är en datorkörning på bilen.
20 och 20% då pratar vi om mätningar som är totalfriserade. Då är det just alla tips och trix i boken som du aldrig någonsin får utföra i trafiken med en datorstyrning vid ratten.
Det är naturligtvis inte hållbart att mäta så och det är absolut inte hållbart att låta köparna gå efter dom siffrorna.
Men även här anser man ju att det är riskfritt eftersom jag och hasse i skåne inte kan få samma förbrukningssiffror av skäl som finns ute i naturen. Allt vi kan skrika oss hesa om anses vara naturliga avvikelser på plats.
Det verkar ju inte heller vara nåt kunderna tar någon notis om eftersom man inte ratar dom som ljuger mest.
av rid54
@ joel80: I "snåltipsen" ingick att lägga i friläge i nedförsbackar för att dra nytta av gravitationen och levande kraften (eller nåt); det var det jag menade med att "släppa bilen". Inte en bra idé i Alperna eller liknande terräng.

@ crumpets: Jag förutsatte inte samma accelerationstid till viss hastighet och sådant, jag undrade mer om det inte var så, att motorer har ett visst varvtalsområde som de jobbar lite bättre i och att detta kunde påverka förbrukningen om man inte använde det.
rid54:
Att lägga i friläga har varit fel i stort sett sen första insprutningsbilen kom ut på marknaden, och i synnerhet de senaste 15-20 åren, detta efterssom bränsleflödet stryps helt och hållet vid motorbroms över ett visst varvtal.

*pettson*:
Att köra så som Joel beskriver blir helt rätt i mina öron, eftersom det är så som du säger, -att sonden endast gör nytta på jämngas- så vill man ju se till att hålla jämn gas så mycket som möjligt, och det gör man ju om man gasar på ordentligt vid en acceleration, på så vis är man ju tidsmässigt utanför sondens område en kortare tid än om man segar sig upp, men jag kanske missförstår hur ni menar!?
Jag har aldrig hört någon som säger att man ska växla ur (alltså lägga i friläge) i nedförsbackar! Är det någon som skulle lära ut något sånt som eco-driving vet den inte vad den talar om! :)
Enda gången man ska ta till friläget när man väl rullar är nog om det är snorhalt och man ska försöka styra sig ur en sladd.. (D)
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?