- tor 24 maj 2007, 09:33
#106540
När 2,5T försvinner så vore ju en "snikversion" av Si6:an kanske en vettig ersättare, varför inte en S80 2,8 med 210 hk?
Fyrcylindriga 2,0 Flexifuel med 145 hk känns spontant lite klen... En turboversion på minst 170 hk vore mer "rätt". En bil i E-segmentet bör inte ha mindre än 170 hk, det har då ingen av konkurrenterna bortsett från de minsta dieselmotorerna i vissa modeller.
Med tanke på att det kommer en V70 2,0D med PSA:s 136 hk diesel så är det inte en helt orimlig gissning att det även blir en S80 2,0D. Det skulle säkert funka fint då tvålitersdieseln är riktigt dragvillig med sitt vridmoment på hela 320 Nm. Hellre en 2,0D än 2,0F som lär vara riktigt slö...
Volvo S80 D5 Momentum -07 på väg ut....BMW 325d på väg in....
BMW 118d 3d -07 (frugans bil), BMW Z4 3,0 Roadster -05 (leksaken)