Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Är det någon som har förslag på bra cykelhållare med plats för minst tre cyklar för dragkroken till XC60? Då bilen är så hög hamnar kroken så långt ner i förhållande till resten, vilket medför att ett cykelhjul hamnar precis bakom ett avgasrör hur jag än vrider och vänder på det, vilket ju inte är någon höjdare. Jag har hittils testat Thule Hang-on för fyra cyklar och varit i kontakt med Thule ang. freeride vilken inte lär fungera. Jag vill inte ha dom på taket då det blir så galet luftmotstånd, samt att det är lite omständigt att mecka på takräcke.

Ett alternativ är ju att bygga någon form av värmeskydd som man sätter framför hjulet men jag vill helst slippa det.

Förslag?

/Martin
av rojo8515
Jag använde en "vanlig" Thule hållare för två cyklar och efter 40 mil var bakdäcket helt nedsmält på cykeln. Tydligen rätt hög temperatur på avgaserna från en D5:a.
Användarvisningsbild
av MartinS
rojo8515 skrev:Jag använde en "vanlig" Thule hållare för två cyklar och efter 40 mil var bakdäcket helt nedsmält på cykeln. Tydligen rätt hög temperatur på avgaserna från en D5:a.
Trist, Det var det jag hade tänkt slippa... Hur långt ifrån avgasröret hade du hjulet?

Jag misstänker det blir än varmare bakom en bensinare?

/Martin
av rojo8515
Det var ju några decimeter bakom mynningen men däcken hamnar ju i samma höjd som avgasröret. Det jag funderade på var en cykelhållare som antingen är högre så hjulen kommer upp ovan kofångaren eller lägre så ekrarna hamnar vid avgasrörets mynning. Fast eftersom det är dubbla utblås verkar alltid något däck hamna fel.
Finns väl en variant där man ställer cyklarna i en hållare istället för att hänga upp dem?
Skulle man inte kunna ha cykeln stående istället? Gör ju inget att den sticker ut bakåt, är det mer än 1,0 meter ska det vara flagga förstås.
av jpennerb
Kanske en väääldigt dum idé men hur blir det om man vänder cyklarna "upp och ner"'? :roll: :lol: Har aldrig haft dessa bekymmer med smält däck, ja förutom på bilen förstås! :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
s6025t skrev:Volvo har en egen cykelhållare den är ju testad på bilen o den är säkert bra men dyr
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463968
Det finns en värmeskyddsplåt till den om man kollar på länken. Den kan man ju köpa separat och montera på en Thule freeride eller någon "billigare" variant. Men jag tror det är svårt med en vanlig 1000kr hållare, tyvärr.

Iofs kan man ju lätt ta bort framhjulet med snabbfästet och lägga i bagaget, kanske får bli så.
av JensAxel
Hm, spännande. Har precis köpt Thule Euroclassic 929, vilket ser ut att vara den modell som Volvo sätter sin logga på i länken ovan. Avgasröret mynnar ut ca 3 dm framför och precis nedanför hjulhållaren som är av plast. Någon som har erfarenhet av Euroclassic eller Volvos modell som vet om skyddsplåten behövs om man hänger den på en XC60?
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]