Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur har din manuella växellåda till 850 fungerat?

Helt utan problem.
7
58%
Den skorrar lite ibland men det är inget att fästa sig vid
3
25%
Jag har haft bilen inlämnad på verkstad för växellådan.
Inga röster
0%
Jag har hafft mycket problem med växellådan.
2
17%
Jag har fåt byta den flera gånger.
Inga röster
0%
Användarvisningsbild
av Jarlen
#7574
Är det någon som har bytt ut sin växellåda själv?
På Volvo sade dom att de skulle lossa hela framvagnen för att sedan lyfta upp bilen så att motorn och framvagnen stod kvar på marken.
Verkar vara ett krångligt sätt att byta låda, tycker jag...
Har verkligen ingen annan på detta forum problem med sin 850-låda?
Min drog synkringen på 3:an sedan försvann 4:an helt å nu är 2:an på G.
ujujujuj...
Är det värt att byta ens?
av HyperOskar
#7584
Tjenare , kan tipsa om att köpa haynes boken om 850 :) . Den underlättar minst sagt . Men det är nog ändå en hel del arbete att byta låda.. undra vad dom ska ha på volvo för det ? . Bara att smörja upp axeln som går ut från lådan genom splainsen kostar mellan 6-7000:- här.
Användarvisningsbild
av Loner
#7589
Det enda skumma som var med min låda var att om det var -20°C eller kallare ute så var det iböand lurigt tat få i backen och 2:an.
Så fort bilen blivit lite varm så försvann detta fenomen, förmodligen var det bara en justeringsak på vajrarna.

/L
av CTS
#7593
jag har byt min låda själv . det tog en helg . man får rensa hela vänster hjulhus . innerskärm & allt . sen får man lossa en del i höger hjulhus . men som sagt . köp en bok på bilen . om du är en god bilmekaniker så ska det inte vara så stora problem . men det bästa är att vara två st .nästan ett måste :D :D
Användarvisningsbild
av Jarlen
#7623
Jag har boken. Den kan man ju inte vara utan. :D
Men jag frågar därför att jag skulle vilja ha lite tips och råd innan jag meckar ner halva bilen.
Skulle ju vara typiskt om man plockade isär, och så går det inte ens att ta bort lådan utan att ta ur motorn...
Murphy:s lagar har nedtecknats hos mig...
:)
av el-anders
#7654
Eftersom jag i princip har lagt av med att reparera bilar sedan 1998 så undrar jag hur det är med att smörja splinsen till kopplingscentrumet. Såg innan jag slutade att några bilmärken börjat med "teflon" beläggning på splinsen så man behövde inget fett längre. Hur är det med 850 ?
av Gabber
#7669
Loner skrev:Det enda skumma som var med min låda var att om det var -20°C eller kallare ute så var det iböand lurigt tat få i backen och 2:an.
Så fort bilen blivit lite varm så försvann detta fenomen, förmodligen var det bara en justeringsak på vajrarna.

/L
Samma sak på min det är ganska vanligt på 850 har jag hört.
av CTS
#7677
Jarlen skrev:Jag har boken. Den kan man ju inte vara utan. :D
Men jag frågar därför att jag skulle vilja ha lite tips och råd innan jag meckar ner halva bilen.
Skulle ju vara typiskt om man plockade isär, och så går det inte ens att ta bort lådan utan att ta ur motorn...
Murphy:s lagar har nedtecknats hos mig...
:)
vart bor du . kanske finns folk i din närhet som kan hjälpa dej .
Användarvisningsbild
av Jarlen
#8548
Jag bor i Karlskoga

Full tank i Arjeplog innan avfärd nu på[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]

Ventilationsgaller V90-18

Bilskrotar är ibland en bra källa till s[…]