Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av g00ey
En finess som finns på en del S80 bilar är något som kallas regnsensor. Den manifesterar sig som en liten knapp med en lysdiod som sitter på den högra armen bakom ratten (den som man reglerar torkarna med).

Jag fattar dock inte hur denna mojäng fungerar. Meningen är väl att den skall automatiskt torka vindrutan när det blir tillräckligt med droppar på den.

Jag har kört ett antal nya S80or med denna funktion och när den är påslagen går torkarna då och då även när det inte är regn på rutan. När det väl är regn på rutan så går torkarna inte när de verkligen behövs så jag förstår inte denna funktion alls.
Användarvisningsbild
av CarMan
du har skagit på intervallen (flyttat spaken ett steg nedåt)
torkar armen ska stå i läge AV & knappen ska vara intryckt. då ser du en symbol i displayen. känslig heten regleras sen med vredet på samma spak (samma vrede som bestämmer tiden för paus på intervall funktionen)

detta funkar bra på alla jag kört.
av Frigge
Körde nyligen en V70 06 med regnsensor i regniga Göteborg :lol:
och den fungerade otroligt bra. Den var kanon på motorväg då den slog med ett bra intervall under vanlig körning och ändrades till normal/Snabb vid omkörning av lastbilar tex.
Du har nog förklaringen på din fråga i det som Carman skrev.
Användarvisningsbild
av g00ey
du har skagit på intervallen (flyttat spaken ett steg nedåt)
Jodå, nog såg jag till att intervallen var avstängd (då torkarna gick när de inte behövdes) och visst såg jag en symbol i displayen som såg ut som en vindruta med en stor droppe på.

Däremot så slog det mig inte att snurra på känslighetshjulet som sitter på torkararmen. Jag trodde att den endast var till för att justera intervalltiden efter behag.

Undrar hur den känner av att det finns regn på rutan...
Användarvisningsbild
av CarMan
det sitter ett IR öga eller liknande, som skickar en stråle som stutsar mot glaset. om en drope är på andra sidan glaset så studsar strålen snett
av Hellrider
Frigge skrev:Körde nyligen en V70 06 med regnsensor i regniga Göteborg :lol:
och den fungerade otroligt bra. Den var kanon på motorväg då den slog med ett bra intervall under vanlig körning och ändrades till normal/Snabb vid omkörning av lastbilar tex.
Du har nog förklaringen på din fråga i det som Carman skrev.
asså va du också på c30 instruktörskurs?
av pergrein
Jag tror det funkar på detta vis: En viss mängd ljus skickas genom rutan från sidan
och om det är droppar på ruta så bryts ljuset ut från rutan. En givare på motsatt
sida som ljuset skickats från känner av hur mycket ljus som kommer fram och är
det för lite så betyder det ju att det är regn på rutan och då går torkarna igång.

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av CarMan
pergrein skrev:Jag tror det funkar på detta vis: En viss mängd ljus skickas genom rutan från sidan
och om det är droppar på ruta så bryts ljuset ut från rutan. En givare på motsatt
sida som ljuset skickats från känner av hur mycket ljus som kommer fram och är
det för lite så betyder det ju att det är regn på rutan och då går torkarna igång.

Mvh
Per

nej så funkar det inte. din konstruktion skulle då torka i tunlart & på näterna.

jag gissa inte när jag skrev hur det funka!
av pergrein
Varför skulle det göra d? Det är ju IR-ljus å inte vanligt dagsljus...
Var sitter givaren/sändaren som du beskriver om då?
EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.

Stereo byte

Jag har satt in en eftermarknadsstereo i en V70, m[…]

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]