Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Det som Raymond beskriver är väl det som kallas "statiskt kurvljus" á la Passat.
Det definierar jag som att det tänds när man svänger (möjligen ej dagtid) och inte är dynamiskt à la kurvxenonstrålkastarna.
Det stor i pressmaterialet att MY14 skulle ha det och det verkar ju s/v60 ha fått.
Men har inte sett en rad om det i manualen.
Inte världens viktigaste fråga kanske... ung som mycket annat vi diskuterar här:)
det ser ju ut som om strålkastarna på V70 är exakt samma som MY08f = där kan ju knappast kurvljusen sitta.
Saken är den att jag blivit imponerad av hur effektiva kurvljusen är!
PH
av s6025t
Så här står det på Volvos sida för XC60 MY14 under funktioner o utrustning

Kurvljus
I hastigheter upp till 30 km/h lyser tillvalet kurvljus upp det område som du styr mot i upp till 15 grader runt bilen för säker manövrering - t.ex. om du svänger in på en liten väg eller kör genom en liten inkörsport på kvällen. Ingår i Active bending Lights (ABL).

http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... tures.aspx

ABL har funnits på de äldre årsmodellerna men kurvljusfunktionen är ny för MY14
Användarvisningsbild
av Perra83
Upp till 15 grader, då är det alltså någon lampa som kan röra sig. Kan även vara en reflektor som vinklas åt sidan. Jag TROR att det är halvljuslampan som rör sig precis som ABL då den oxå rör sig 15 grader åt vardera hållet.

ABL på min S60 classic var mycket bättre än på de nyare bilarna. Där vred sig verkligen ljusbilden ordentligt vid minsta rattrörelse. Perfekt på parkeringar och krokiga skogsvägar.
Användarvisningsbild
av Guligan
V9097 skrev:
Racetwin2 skrev:Är det inte bara dimljusen som tänds åt det håll man svänger i låga farter?
Snälla låt oss slippa detta på Volvo... det ser så otroligt B ut med alla Passater som svänger med ena lampan släckt och den andra tänd
Håller fullständigt med, kan man inte stänga av eländet?!?
av JHg
Är inte det parkeringsljuset?
Tycket det liknar det jag har på min 2010.
Användarvisningsbild
av joel80
Mina kurvljus på min MY13 är allt annat än statiska.. de följer med mycket bra i sidled när jag svänger. Det är alltså hela ljusbilden från halvljusen som vrids. Märks extra bra på lite mindre vägar där kurvorna är rätt kraftiga.. gillar funktionen starkt!

Typ såhär funkar det:
[youtube]f58C7jAN81Q[/youtube]

Men ni kanske menar något annat? Jag har i allafall inte sett den där fula varianten med dimljus som tänds vid svängar hos någon Volvo..
av perhall
ABL och statiskt kurvljus är två helt skilda saker.
ABL är strålkastare som rör sig med styrutslag. Huruvida de var bättre i förra S60/V70 vet jag inte, jag provkörde aldrig någon men de var lätta att känna igen då de hade linsstålkastare tsf de vanliga projektorxenon.
Statiskt kurvljus är en lampa som är vinklad mot vägkanten och tänds när man svänger.
Ser klart löjligt ut, jag håller med, och ju helt onödig att använda dagtid.
Men det är grymt bra på kvällen!
Det som får mig att tro att Volvo ej infört det på 70-modellen är att det inte finns med i förteckningen över lampor man kan byta. Och statiskt kurvljus måste ha en lampa.
Tror det har kommit för att stanna, finns numera på alla (i stort sett i a f...) Audi, BMW, Merca, VW, Skoda, Peugeot...
Jag ser inte heller nån skillnad på bilden, ska kolla närmare när jag ser en MY14 70 på gatan!
PH

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]