Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
Jag har kikat lite på V40/V40CC samt S/V60, främst D2, D3 och T4 med automat. Dessa bilar kostar med min spec mellan 290 000 och 305 000 kronor efter rabatt. Men så gjorde jag, mest som en kul grej, en kalkyl på S80 D2 samt T4. T4 hamnar på 323 000 och D2 på 328 000. Min fråga är nu, är komforten i S80/V70 så pass mycket större än i Volvos mindre modeller? Det rör ju sig trots allt om 30 000 extra i runda slängar. Annars är S80 en modell som rent estetiskt är mer min grej, egentligen. Å andra sidan känns den lite stor. Har en bekant som har en manuell V70 D2 som kör den på runt halvlitern, en automatväxlad S80 D2 borde då ligga på 0,6-0,7 l/mil? Det är ju ganska mycket, såklart.

Är det någon poäng i att välja T4F idag? Tänker på skatt och sådant, jag skulle inte köra en meter på etanol.

Kort sagt, är en S80 värd 30 000 mer än S/V60 enligt er uppfattning gällande komfort och liknande (jag ger blanka fan i utrymmen).
Användarvisningsbild
av joel80
Min uppfattning är att komforten påverkas mer av ditt val av t.ex sänkning (sportchassi gör såklart bilen stötigare) och hur pass högt däcktryck du har. Tror att skillnaden mellan en V60 och en V70 (som jag har) annars är rätt små vad gäller komforten.

V70 har i allafall rätt mkt sämre svängradie än vad en V50 har! (Gissningsvis sämre än V60 också) I allafall om jag jämför med min tidigare v50 -2006. Blir att backa en gång extra nu om jag ska vända inne på uppfarten.
:)
Användarvisningsbild
av MartinS
Provkör och bilda dig en uppfattning, men S80 är enligt mig MYCKET mer komfort än S/V60.

/Martin
Användarvisningsbild
av Variosboy
Ts: Är nyfiken på varför du inte tänker köra på etanol med tanke på att det är billigare totalt sett att köra på etanol jämfört med bensin.
Användarvisningsbild
av torwald
Jag skulle vilja skriva att s80 ÄR mer komfortabel alla dagar i veckan, men för att inte reta upp någon så skriver jag: Jag TYCKER att s80 är klart med komfortabelt. Jag hade valt D2, en motor jag gillar för att den är väldigt snål men ändå helt ok för att ta sig från A-B, vilket jag tycker i stort sätt alla Volvo bilar är, varken D3 eller D4 är särskiljt "roliga" bilar (även om det finns andra fördelar som inte handlar så mycket om att ta sig från A-B)

30.000kr är för visso en hel del pengar, men jag tror inte att den, efter att du säljer den, kommer vara 30.000 dyrare. Jämför med tex skillnaden i pris på en s80 och s40 som är lika många år som du tänker ha bilen.

Väljer du en diesel ingår dessutom dieselvärmare, vilket jag tycker är guld värt på vintern när man vill ha en varm och isfri bil. (Man måste dock lägga på tiduret för några tusen för att ha någon nytta av den). Det kostar ca 15.000 extra för att få på en bensinbil. (ca 10.000 extra om du räknar med att du måste köpa tiduret på D2:an)
av SEpaket
joel80 skrev:Min uppfattning är att komforten påverkas mer av ditt val av t.ex sänkning (sportchassi gör såklart bilen stötigare) och hur pass högt däcktryck du har. Tror att skillnaden mellan en V60 och en V70 (som jag har) annars är rätt små vad gäller komforten.

V70 har i allafall rätt mkt sämre svängradie än vad en V50 har! (Gissningsvis sämre än V60 också) I allafall om jag jämför med min tidigare v50 -2006. Blir att backa en gång extra nu om jag ska vända inne på uppfarten.
:)
Ja, det 'r såklart sant, men jag tänker stolar och så vidare också. Det är ju en sak när man provkör en bil 30 minuter och en helt annan sak att sitta på långresa i 5 timmar när man redan har köpt den. Givetvis kommer jag vilja ha ett komfortchassi på bilen.
MartinS skrev:Provkör och bilda dig en uppfattning, men S80 är enligt mig MYCKET mer komfort än S/V60.

/Martin
Jo, jag har provkört samtliga modeller i den mån det har funnits några inne. Du vet hur det är. V70 D2 har jag bara provkört med manuell låda, V40CC fans bara inne med D4 och automat och så vidare. Men som sagt var, det är en sak att provköra kort (särskilt när man anlänt med en 20 år gammal 940) och en helt annan sak att äga.
Variosboy skrev:Ts: Är nyfiken på varför du inte tänker köra på etanol med tanke på att det är billigare totalt sett att köra på etanol jämfört med bensin.
Jag har aldrig tyckt om etanolen som drivmedel. Dessutom läste jag något reportage om etanolframställning som lade beslag på odlingsmark i länder där människor smälter. Eftersom klimatpåverkan är ungefär same-same så känns det ärligare att tanka bensin. Men jag antar att miljöbilsförmånerna försvinner redan när jag väljer att montera dubbdäck istället för att halka runt på några risiga friktionsdäck.
torwald skrev:ag skulle vilja skriva att s80 ÄR mer komfortabel alla dagar i veckan, men för att inte reta upp någon så skriver jag: Jag TYCKER att s80 är klart med komfortabelt. Jag hade valt D2, en motor jag gillar för att den är väldigt snål men ändå helt ok för att ta sig från A-B, vilket jag tycker i stort sätt alla Volvo bilar är, varken D3 eller D4 är särskiljt "roliga" bilar (även om det finns andra fördelar som inte handlar så mycket om att ta sig från A-B)

30.000kr är för visso en hel del pengar, men jag tror inte att den, efter att du säljer den, kommer vara 30.000 dyrare. Jämför med tex skillnaden i pris på en s80 och s40 som är lika många år som du tänker ha bilen.

Väljer du en diesel ingår dessutom dieselvärmare, vilket jag tycker är guld värt på vintern när man vill ha en varm och isfri bil. (Man måste dock lägga på tiduret för några tusen för att ha någon nytta av den). Det kostar ca 15.000 extra för att få på en bensinbil. (ca 10.000 extra om du räknar med att du måste köpa tiduret på D2:an)
Jag kör 850 med 140 hästar och 944 med 131 hästar idag, ingen av dessa bilar är direkt något att köra formel1 med. Jag är nöjd med en bil som går att åka lugnt och bekvämt i, men som har lite kraft när man vill köra om eller befinner sig på en lagom kurvig väg och blir lite inspirerad. D3 är ju ganska groteskt mycket dyrare, nästan 20 000.

Gällande värmaren så skiljer det enbart runt 2 500 mellan modellerna om man väljer Volvos klimatpaket. Listpriset ex. min rabatt är 5 900 för diesel och 8 900 för bensin.

Jag hade nog tänkt ha bilen tills dess att den är skrotfärdig. Jag är inte mycket för att byta bil. Men jag kommer ha den i minst 5-10 år. Det är därför jag är så noga med att det blir rätt.
C30 1.8F - lambdasond - adaption

Hej, har en C30 1.8F som plötsligt börja[…]

Ja de försvann av sig själv då jag[…]

Kina har visst 85% av världsmarknaden fö[…]

Grön laddningsindikering

Tackar!