Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jakang
Hittade lite fakta och stötte tyvärr på problem direkt!
Tydligen funkar denna produkt bara från årsmodell 2011, jag har 2010. Dessutom tydligen bara på "Performance stereo", jag har "High performance".

Fan oxå!
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har bluetooth i bilen och kör ibland Spotify från min Samsung Galaxy S3 med Android.. har då haft problemet att jag inte kunnat byta låt från ratten, men hittade vida forumet här en moddad version där det funkar. Det kanske inte hjälper dig då det kanske bara är BT-delen som är moddad.. eller så är det även annat som är ändrat i hur Spotify kommunicerar. Kanske värt att kolla upp?

http://forum.xda-developers.com/showthr ... 75&page=12

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=45
av jakang
joel80 skrev:Jag har bluetooth i bilen och kör ibland Spotify från min Samsung Galaxy S3 med Android.. har då haft problemet att jag inte kunnat byta låt från ratten, men hittade vida forumet här en moddad version där det funkar. Det kanske inte hjälper dig då det kanske bara är BT-delen som är moddad.. eller så är det även annat som är ändrat i hur Spotify kommunicerar. Kanske värt att kolla upp?

http://forum.xda-developers.com/showthr ... 75&page=12

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=45
Tack för svar!
Tyvärr har jag inte bluetooth i bilen, annars hade det förmodligen funkat utmärkt. Nej, det är kopplingen via usb som gör mig galen. Provade igår med en extern hårddisk på 100 gb, denna funkade bra men min telefon är tydligen oläslig. Funderar nu på att skaffa en ipad mini eller en ipod touch och hoppas att den fungerar i usb och att jag då kan kör spotify ur den. Android verkar helt kört (via usb).
Användarvisningsbild
av torwald
Anledningen till att Samsung inte fungerar är för att stereon bara fungerar med USB (som din hårddisk du provade) och med iPod. Alla iPhone och iPad har "inbyggda" iPods och bilen tror helt enkelt att det är en iPod du stoppar in. Det är därför du ringer över blåtand om du har det eller inte kan ringa med stereon av samma anledning. Spotify funkar eftersom den pausar iPoden i din telefone/iPod/iPad och "tar över". Men så fort du försöker byta låt med tex. ratten "tar iPod-funktionen över" och pausar spotify och börjar spela nästa låt på din iPod. Därför funkar Spotify på en iPhone/iPad/iPod via USB (med den inskränkningen att man måste navigera via skärmen)

GPS:en i iPhone/iPad fungerar på ungefär samma sätt, det beror lite på vilken GPS-app man har. Jag använder Navigon och den pausar varken iPoden eller Spotify utan sänker bara volymen på musiken när den talar om för dig om du skall svänga höger eller vänster. Detta är väldigt bra för då behöver du aldrig "starta om" musiken.

I går släppte Apple en ny iPod (touch) som jag kan rekommendera. http://store.apple.com/se/browse/home/s ... touch_16gb
Den är lite billigare än den vanliga då de inte skickar med ett armband att förvara den i, och har tagit bort kameran på den. Jag misstänker att du inte vill ha något av det om du skall ha den i bilen. Du kan ju då fylla iPoden med din favorit musik och ladda ner dina favorit spellistor på Spotify till "Offline läge" De gånger du vill strömma musik kan du alltid dela "Wi-Fi" med din Samsung. Jag utgår från att även Samsung har den funktionen och har Samsung inte den möjligheten är detta ett sämre alternativ. iPod har ingen GPS

iPad Mini har ju både GPS och kan fås med egen 3g anslutning. Den är ju lite dyrare och det tillkommer en kostnad för att använda 3G i form av någon typ av abonnemang. Men som sagt, kan du dela Wi-Fi med din Samsung är det inget "måste" med 3G. Man kan ju dessutom anta att övriga användningsområden för en iPad mini än att bara ha den i bilen väger upp att den är lite dyrare.
av jakang
torwald skrev:Anledningen till att Samsung inte fungerar är för att stereon bara fungerar med USB (som din hårddisk du provade) och med iPod. Alla iPhone och iPad har "inbyggda" iPods och bilen tror helt enkelt att det är en iPod du stoppar in. Det är därför du ringer över blåtand om du har det eller inte kan ringa med stereon av samma anledning. Spotify funkar eftersom den pausar iPoden i din telefone/iPod/iPad och "tar över". Men så fort du försöker byta låt med tex. ratten "tar iPod-funktionen över" och pausar spotify och börjar spela nästa låt på din iPod. Därför funkar Spotify på en iPhone/iPad/iPod via USB (med den inskränkningen att man måste navigera via skärmen)

GPS:en i iPhone/iPad fungerar på ungefär samma sätt, det beror lite på vilken GPS-app man har. Jag använder Navigon och den pausar varken iPoden eller Spotify utan sänker bara volymen på musiken när den talar om för dig om du skall svänga höger eller vänster. Detta är väldigt bra för då behöver du aldrig "starta om" musiken.

I går släppte Apple en ny iPod (touch) som jag kan rekommendera. http://store.apple.com/se/browse/home/s ... touch_16gb
Den är lite billigare än den vanliga då de inte skickar med ett armband att förvara den i, och har tagit bort kameran på den. Jag misstänker att du inte vill ha något av det om du skall ha den i bilen. Du kan ju då fylla iPoden med din favorit musik och ladda ner dina favorit spellistor på Spotify till "Offline läge" De gånger du vill strömma musik kan du alltid dela "Wi-Fi" med din Samsung. Jag utgår från att även Samsung har den funktionen och har Samsung inte den möjligheten är detta ett sämre alternativ. iPod har ingen GPS

iPad Mini har ju både GPS och kan fås med egen 3g anslutning. Den är ju lite dyrare och det tillkommer en kostnad för att använda 3G i form av någon typ av abonnemang. Men som sagt, kan du dela Wi-Fi med din Samsung är det inget "måste" med 3G. Man kan ju dessutom anta att övriga användningsområden för en iPad mini än att bara ha den i bilen väger upp att den är lite dyrare.
torwald...
Tack för mycket givande svar!
Nu klarnar det verkligen. Det får bli en Ipad mini eller din rekommenderade Ipod!
Användarvisningsbild
av torwald
Kan passa på att tipsa om http://www.brodit.se som har hållare för tex. iPad mini. Det är lite dyra men specialanpassade för din bil och fungerar riktigt bra.
av jakang
torwald skrev:Kan passa på att tipsa om http://www.brodit.se som har hållare för tex. iPad mini. Det är lite dyra men specialanpassade för din bil och fungerar riktigt bra.
Bra tips! Jag använde faktiskt brodit hållare till min Samsung i förra bilen (S-max), så jag har för avsikt att köra på det igen.
Visst körde du med Ipad mini i bilen ?!. Jag är ganska sugen på en sådan, största hindret tycker jag möjligen är storleken, blir det inte lite för mycket med en surfplatta i brodit hållare på instrumentbrädan?, en Ipod är ju smidigare men inte lika mångsidig, precis som du skriver.

Hur som är det ganska synd att man inte har bluetooth i bilen, blev bortskämd med det i förra kärran. Känns dock pålitligare om man kan få en extern enhet att funka via USB, bluetooth ville faktiskt inte alltid vara med på noterna i Forden..
av jakang
Tjatar på med en fråga till.
Om du kopplar in t.ex en Ipod i USB, kan du då "bläddra" bland mappar och välja låtar genom bilstereon? Detta funkade på min senaste bil där jag hade min externa hårddisk inkopplad. Då kunde jag, genom bilstereon, bläddra som det vore i datorn, bland artister, album etc...
Kopplar jag in samma hårddisk i volvon så spelar den upp låtarna, men det enda jag kan göra är att byta låt framåt eller bakåt, ej "bläddra" bland låtar, eller se titlar innan jag väljer dem etc.. Alltså vad jag i praktiken undrar är om jag genom bilen kan styra en ipod i stället för att använda själva ipoden?
Användarvisningsbild
av torwald
jakang skrev:Tjatar på med en fråga till.
Om du kopplar in t.ex en Ipod i USB, kan du då "bläddra" bland mappar och välja låtar genom bilstereon? Detta funkade på min senaste bil där jag hade min externa hårddisk inkopplad. Då kunde jag, genom bilstereon, bläddra som det vore i datorn, bland artister, album etc...
Kopplar jag in samma hårddisk i volvon så spelar den upp låtarna, men det enda jag kan göra är att byta låt framåt eller bakåt, ej "bläddra" bland låtar, eller se titlar innan jag väljer dem etc.. Alltså vad jag i praktiken undrar är om jag genom bilen kan styra en ipod i stället för att använda själva ipoden?
Ja det kan du göra. Det samma gäller även för iPhone och iPad som sagt har iPods "inbyggt". Du skall dock kunna göra samma sak genom att koppa in en hårddisk i bilen. Det är dock inte alldeles logits första gången man prover. För att få fram mapparna har jag för mig att man antingen trycker på "Enter" eller på det vänstra hjulet och sedan snurrar på det vänstra hjulet på radion. Bor för tillfället i Kina utan min Volvo så jag kan inte kolla hur det var man gjorde :)

Nej jag har ingen hållare för min iPad. Jag använder oftast min iPhone. iPaden kommer i praktiken bara fram på långfärder. Skulle jag ha ett brodit fäste skulle jag nog montera den någonstans i höjd med växelspaken.
av Denesfay
För att bläddra i katalogen så trycket du enter på ratten/stereon. Sedan går du upp eller ner med rattens pilar. Enter för att få in i en mapp och välja låt eller exit för att gå bakåt.
Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.

Tack — ska kolla! Senaste ägaren hade i[…]