Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fagge17
Hej!
Har en xc90 d5 r-design 07a.
Har renoverat lådan i den men är inte riktigt bra!
Ska åka tillbaka med bilen igen men tänkte höra efter här på forumet om nån har haft liknande problem?
Som sagt är lådan renoverad tf-80sc.
När lådan är kall går den hur bra som helst men när den blir varm ordentligt så börjar den spöka.
Växlingarna känns rejält kan hugga i vxln ibland å i bland slira.
Men bara den blir kall så går den som en dröm igen.
Nån som vet nått om detta???
Kunde va roligt å veta så man vet vad man ska säga till växellådskillen.
av Tobbz
Jag vet inte varför den gör så, men har en billig lösning på problemet !
Jag har en xc70 automat som jag drar mycket tunga släp med, och jag satte dit en extra oljekylare för att minimera slitaget på lådan.
Jag köpte en sådan ifrån KLracing http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot ... rader.html
Sen tog jag bara bort den övre slangen ifrån lådan som går till orginal kylaren och bad honom att pressa 2 slangar som passar lådan och återanvända den delen som går in i orginal kylaren.

Blev perfekt och kyler riktigt bra, ingen termostat behövs då denna kylare kyler den sista oljan som går ner i lådan.

Pris: ca 700:- istället för volvos orginal som kostar 4000:-
Användarvisningsbild
av fagge17
Hej.
Har varit i kontakt med några firmor och fått nästan identiska svar.
Så här svarade tex Hellsten:

Vi har gjort ett hundratal TF80SC, så vi har stött på de flesta symtom.

Dock så kan man säga generellt om alla automatlådor att, om problemet uppträder när lådan blir varm, så kan det bero på att det finns ett inre läckage i växellådan. När oljan blir varm så blir den mer lättflytande och sipprar igenom ställen där den inte ska sippra igenom. Då får man ett sådant mönster som du beskriver. Om det är inre läckage -- det kan jag inte säga med säkerhet -- så bör växellådan bytas/renoveras.

Så det blir att köra tillbaka bilen till den verkstad som utförde renoveringen så dom får göra om allt.
Återkommer om hur det går.
Volvo appen

Inga problem med att starta värme här.

Löjliga priser XC70

Jag steker och äter upp min mössa om n&a[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

Standard med volvos låskistor. Ja det &[…]