Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Du har i allafall katalysator och partikelfilter på de avgaser som kommer ur avgasröret. Det som värmaren gör av med är som PH säger orenat och skickas direkt ut.. tror det var det han syftade på. Mycket mer "partiklar" och skit i de avgaserna, skulle gissa på att det är värre än vad en kall motor ger.
Jo, men poängen är ju att bilen totalt sett drar mindre bränsle med en värmare än utan. Men, framförallt handlar det ju om att motorn inte ska ta skada, vilket den garanterat gör om man ständigt kör med för låg arbetstemperatur i motorn och det gör man om man inte har någon form av tillsatsvärmare till sin diesel.
Måste fråga dig en sak då _dahl när vi ändå är inne på om det är dieselvärme eller ej.
Hur ser vägen till jobbet för dig? Är det mycket motorväg, landsväg eller har du stadskörning?

Jag har haft erfarenheter med min V70 där dieselvärmaren inte fungerat för mig under en vecka bara för att den hade satt sig i en säkerhets felkod som gjorde att man behövde besöka verkstan för att fixa detta. tre misslyckade startförsök :evil:

Detta var under januari/februari för 1½ år sen.
Och bilens motortemperatur varierade kraftigt över vilket körsätt och varvtal man hade.
Vid motorvägsfart 100-110 km/h ~2000 varv 6 växeln så klarade bilen att komma upp i full motortemperatur(90*) och även ge full värme i kupén.
Vid landsvägsfart 70-80-90km/h ~1500 varv 6 växeln så var motortempen uppe i ungefär 1/4-1/3 av hela motortemperatur-skalan. Värmen i kupén var knapphändig, den klarade att värma till ljummet så man slapp frysa men man kunde glömma att ha några 28* i full fräs för då kunde man känna kallare värme komma från kupéfläktarna.
Och de få gånger jag var i stan så var det hopplöst att få en behaglig värme i kupén och motortempen var mest kall hela tiden. Mycket värre än körning på landsväg. Då gällde det att ha jacka på sig i bilen.

Så har du möjlighet så installera en värmare. Det mesta är faktiskt förberett i bilens konstruktion och det är guldvärt på vintern.
Spoiler »
Vid hemfärd från jobbet kommer man ut på motorvägen direkt i ca 2,5 mil, sen stadskörning resterande 5 km. Så bilen hinner väl bli lagom varm tills man väl är hemma :P
Har skickat ett mail till bilfirman i Tyskland nu och frågat om det är någon värmare i den, dock har man väl inga höga förhoppningar om det :)
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
Gourmand skrev:
joel80 skrev:Du har i allafall katalysator och partikelfilter på de avgaser som kommer ur avgasröret. Det som värmaren gör av med är som PH säger orenat och skickas direkt ut.. tror det var det han syftade på. Mycket mer "partiklar" och skit i de avgaserna, skulle gissa på att det är värre än vad en kall motor ger.
Jo, men poängen är ju att bilen totalt sett drar mindre bränsle med en värmare än utan. Men, framförallt handlar det ju om att motorn inte ska ta skada, vilket den garanterat gör om man ständigt kör med för låg arbetstemperatur i motorn och det gör man om man inte har någon form av tillsatsvärmare till sin diesel.
Skriver under på det du skriver om att motorn mår bättre, men att man sparar bränsle på det är jag tveksam till.. det ska vara väldigt kallt isåfall. Kör man värmaren 40min drar det nästan en halvliten bränsle.. det ska alltså till en fördubbling av förbrukningen den första milen med kall motor för att man ska spara in med värmaren. Jag säger inte att det är dåligt med värmare.. men spara bränsle gör man inte. Nån deciliter eller två första kilomertarna kanske.. men inte så det motsvarar värmarens förbrukning.

Däremot väldigt skönt på vintern att komma ut till en varm o go bil! :)
Skall du sälja den i delar för att tjäna in pengarna? ;) Nej men skämt och sido, inte för att vara den som är den men jag hoppas verkligen du eller någon du känner jobbar som plåtslagare. Ser ut som A-Stolparna är knäckta, dom får du inte ens byta ut. Isåfall får du byta hela segmentet, alltså hela ramen i karossen på den sidan. Sen behöver bilen förmodligen riktas, nya skärmar, backspeglar, ruta, stötfångarhölje, hellack osv.

I Sverige löser försäkringsbolagen in sådana här bilar då dom inte får lagas.

Tänker bara så du verkligen tänkt igenom den här affären ordentligt för det kan bli VÄLDIGT dyrt. :???:
Spoiler »
Jag själv kommer nog inte göra så mkt på bilen, men min svärfar har importerat massvis med krockade bilar och lagat upp dom, som sett bra mkt värre ut än denna. Dock är inte denna krockade, utan det har ramlat "saker" på den. Och utifrån bilderna och försäljaren så har han räknat att de kanske hamnar på runt 130 när den är helt klar.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
Har ju egentligen inte sån stor koll , men jag litar på svärfar :P

När den är klar kommer han lämna in den på en lackeringsfirma där han känner en snubbe, hur är det om man skulle vilja byta färg på bilen samtidigt, är det svårt? och dyrare än om man tar samma färg som bilen är nu? Inte för att jag tycker färgen är ful men vore ganska snyggt att göra den röd eller svart med. Svärfar kommer ju göra det mesta jobbet med att förbereda den för lackningen, med slipning osv.
He, he, det tar sig! 8) Nej, att byta färg är nog ingen bra idé. Inte ens med en jätteduktig svärfar. Blir allt annat är bra om man inte lackar om ALLT. Och det går ju liksom inte att lösa rent praktiskt... knappt ens på en showbil för utställning. Typ. :wink:
Spoiler »
Hehe okej förstår det :)

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]