Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av macIII
Tjena Folket!

Jag gick och köpte mig en V70 S 04.
Kreativiteten är ju alltid stor när man har köpt ny bil för att få dom fina o hela.

Dragkroken på min bil har tappa lite färg och börjat bilda rost, så tänkte att jag skruva loss kroken slipar ner den och sedan måla den med hammarlack.

När jag påbörjar projekt: "lossa dragkrok" drar jag ju givetvis av en av bultskallarna :-(O) Kroken är inte avtagbar utan sitter i en klyka med 2 st genomgående bult med muttrar på andra sidan. Muttrarna går att skruva bort men bultarna sitter där som sitter.

Till mina frågor!

1. Ända lösningen jag tänker på är att försöka borra bort dessa 2 bultar ?
2. Ska jag köra med ett mindre borr först innan jag går på det stora ?
3. Det känns ju som att det är helgängat hela vägen då jag kan lyfta bilen med den feta spärrnycklen (inte säker) men när jag har väl har fått bort krocken och gjort den i ordning kan jag bara sätta dit 2 nya bult med locktight på andra sidan. Är det godkänt?
4.Tipps på borr?

//Johan
av Jonas_latt
Kanske är helt ute och cyklar nu men en tanke.
Om muttrarna är borta går det inte slå ur den delen som gick av med ett don?
Det är godkänt när du e klar så länge det sitter fast som det ska. Jag byte skruvar på min förra bil och det va godkänt
av Lelle
Hej, som Jonas skrev, de borde gå att knacka ut dom. Köp ett par låsmuttrar istället!

Mvh: Lelle
av macIII
Vid mitt första försök då jag drog av ena skallen provade jag att slå på bultarna med en vanlig hammare men inbillade mig då att dom va helgängade och tänkte: Kommer aldrig att gå. Men idag fick jag lite inspiration av er och gick sedan och hämtade handsläggan :twisted:

Självklar blir det nya låsmuttrar, har ingen aning vad jag fick locktight ifrån haha.

1,5h senare med lite hjälp av 4 st feta vagnsbultar var krocken borta, Men hujedamej va dom satt fast. Så jag tackar så mycket för er inspiration och grymt snabba svar!!!

//Johan

kilowatt skrev:när du väl har muttrat färdigt (man lossar motsols) så tänk på att alldrig använda hammarlack på en bil, någonsin, någonstans.

Varför inte hammarlack?
av julisgranis
Hammarlack går utmärkt att använda på dragkroken. Själv tog jag sandpapper på min när den var lossad och sen biltemas rostätare. Sedan målade jag den i svart hammarlack, blev hur bra som helst. Även nu 2 år senare.

Personen som skrev att du inte skall ha hammarlack har nog blandat ihop det där med att måla hammarlack på bilens lack. Det innehåller nämligen Silicon därför går det inte att måla över med annan färg sedan.
av kilowatt
macIII skrev:

Varför inte hammarlack?
För att hammarlack är så tät att rosten frodas under den utan det syns utifrån, sedan har den silikon i sig, vilket inte är bra på bildelar.
av julisgranis
kilowatt skrev:
macIII skrev:

Varför inte hammarlack?
För att hammarlack är så tät att rosten frodas under den utan det syns utifrån, sedan har den silikon i sig, vilket inte är bra på bildelar.
Det där är motsägande, rost behöver fukt/vatten samt tillgång till syre för att bildas/fortsätta korridera. Om den nu är så tät så får ju inte metallen tillgång till något av det. Snarare tvärtom, det går måla hammarlack direkt på rost pga av att den bildar ett ogenomträngligt ytskikt.

Så länge hammarlacken är hel stannar rostangreppet upp.
av macIII
Ja jag kör på hammarlack det har man ju hört att det är en stark och bra färg. Ett säkert kort helt enkelt.
Jag slipade ner allt tills det var metalrent. Grund sket jag i, målar flera gånger har ju en hel burk :)
Skulle det vara så att den ser för dålig ut om 3-4 år så är det ju inte värre än att göra om samma sak igen,
Om jag ens har kvar bilen då.

Standard med volvos låskistor. Ja det &[…]

Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&[…]

Jag tror du kan ändra tändiäget p&a[…]

Tjena! Jag undrar om jag kan byta stolar på[…]