Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av OFFO
Dieselvärmaren startar ej, inga meddelanden i displayen. Startar inte på utomhustemp eller timer eller direktstart. Har kollat säkringar som kan ha nåt att göra med detta, inga trasiga. Nån som kan tänkas veta felet ?
Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av _Rick_
Låter det nåt överhuvudtaget när du 'tvångsstartar den' ?
Användarvisningsbild
av OFFO
Nej, displayen visar PÅ som snabbt byts till AV. Inga livstecken varken från värmaren eller baktill under bilen vid filtret eller är det pumpen ?
Användarvisningsbild
av _Rick_
kan vara så att du kört 3 startförsök utan att den går igång och den satt felkod. Du får läsa ur felkoderna hos Volvo eller nån annan bilverkstad som kan nolla ev felkoder i systemet (efter du läst ut vilka de är)
Användarvisningsbild
av OFFO
Ok, tack. Men hur läser jag ut felkoderna? att Volvo kan fattar jag men min bil har inte gett mig nått meddelande.
av TerSve
Du kan inte läsa av felkoderna om du inte har ett verktyg för 7000 spänn. Åk till verkstad, läs av och radera felkoder, laga felet. Lycka till
av Marbas
Hade samma problem, eller snarare symptom, med min värmare. Det visade sig att det var en skruv som satt löst någonstans i värmaren. Volvo lagade och det höll i en vecka. Sen fick jag samma symptom igen. Då var det vattenpumpen i värmaren som lagt av.

Vad jag ville säga var egentligen att det kan nog vara vad som hellst som inte fungerar riktigt i din värmare...

För övrigt så ska man köra med sin värmare regelbundet, även på sommaren, av samma anledning som man ska köra regelbundet med AC:n på vintern - motionera dem lite då och då så de ej bekar igen.
Användarvisningsbild
av _Rick_
Har man Diesel så är det nog inte lika viktigt att köra den manuellt. Ev mitt i högsommaren. För så fort det blir 'för kallt' (vet inte hur kallt) så hjälpkör den dieselvärmaren.

Annars är det nog inte dumt att köra värmaren en gång i månaden manuellt. Så man får 'sota ur skiten' :)
av Marbas
Värmaren startar med motorn när det är under 8 grader ute på diesel bilar.
Användarvisningsbild
av OFFO
Jo den skall starta automatiskt på ute temp. för att ge värme till kupén
=spara motorn. Ska slå en pling te Davidsons nu.

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]