Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zilv
#75524
läste lite på KV

Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut:
Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.

Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Med "felets art" menar man sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel som beror på olyckshändelser eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor.
Användarvisningsbild
av CarMan
#75529
en liten bi fråga. vilket drag har du? du borde ha den nya typen, den man trycke in o vrider på en "rund grej"
eller har du den gammla typen med ett handtag?
eller är det pirat drag?
Användarvisningsbild
av Zilv
#75644
jag har det draget man bara stoppar in , och när man ska ta bort den så vrider man på ett litet runt handtag som man kan lås med nyckel. det är volvo orginal drag eftersom det är märkt med volvo.
Eller?
av zenobia
#75721
CarMan skrev:man måste för ett köp kolla vad just den garantin man får omfattar. MRF garantin som ofta ingår gäller bara trafiksäkerhets ditaljer. men sen kan fretagena täckna andra extärna garantier (det är försäkringar dom själva tecknar o binder mot din bil) denna har större omfattning
Hmm... ett släp som lossar pga en defekt kopplingsannordning, är det bara jag som anser att det är en trafiksäkerhetsdetalj... :shock:
av Göranson
#75797
Är det inte så att garantin täcker saker som besiktningen anmärker på?
Isåfall så är ju draget en sådan sak som klockrent måste fungera vid en besiktning...
av Daddan
#75802
Kolla in MRF garantier:
Trafiksäkerhetsgaranti för begagnad bil - Villkorstext

1. Giltighet
Denna garanti gäller för den bil som har angetts ovan. Garantin gäller för konsumenter, dvs. personer som har köpt bilen huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Garantin gäller inte för senare köpare.

2. Omfattning
Garantin gäller för de trafiksäkerhetskomponenter som omfattas av den obligatoriska kontrollbesiktningen, med undantag för komponenter i system för avgasrening.


Garantin gäller inte för fel, om säljföretaget kan göra sannolikt att bilen har blivit felaktig på grund av
en olyckshändelse eller en annan liknande händelse,

en annan omständighet som beror på konsumenten, som att bilen har vanvårdats eller använts på ett onormalt sätt eller att särskilda åtgärder har vidtagits, t.ex. ombyggnad eller ändring av bilen, som sannolikt har inverkat på felets uppkomst eller omfattning eller normal förslitning.
3. Fel
Med det undantag som har angetts i punkten 2 omfattar garantin fel som visar sig eller uppkommer under garantitiden/körsträckan och som innebär att bilen inte skulle godkännas vid en obligatorisk kontrollbesiktning.

4. Reklamation
Om konsumenten vill åberopa denna garanti på grund av ett fel på bilen ska han snarast möjligt underrätta säljföretaget. En reklamation måste alltid göras inom den tid och högsta körsträcka som garantin omfattar. Görs inte detta förlorar konsumenten sin rätt att göra gällande garantianspråk.

Säljföretaget har rätt att debitera konsumenten för kostnader för besiktning eller liknande undersökning som beror på en ogrundad reklamation, om konsumenten har informerats om dessa kostnader i förväg.

5. Säljföretagets åtagande
Om ett fel har funnits vid leveransen eller uppkommit inom angiven garantitid/körsträcka, åtar sig säljföretaget att avhjälpa felet kostnadsfritt vid närmaste lämpliga verkstad som har anvisats av säljföretaget. Avhjälpandet ska göras utan väsentlig olägenhet för konsumenten och inom skälig tid, normalt två veckor från det att konsumenten har underrättat säljföretaget om felet. I stället för avhjälpande har konsumenten rätt att få en annan likvärdig bil om konsumenten föredrar detta, och om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljföretaget.

Vid bedömning om vad som är skälig tid eller väsentlig olägenhet i det enskilda fallet ska hänsyn tas till konsumentens behov av bilen, felets art och omfattning, svårigheten att fastställa felet samt den tidpunkt då konsumenten har ställt bilen till säljföretagets förfogande. Om säljföretaget tillhandahåller en lånebil kan detta beaktas vid bedömningen av vad som anses vara skälig tid för avhjälpandet.

6. Konsumentens rättigheter
Om ett avhjälpande eller en omleverans inte har skett enligt punkten 5 får konsumenten göra avdrag på köpeskillingen med ett belopp som motsvarar felet, kräva skälig ersättning för avhjälpandet av felet eller häva köpet, om i normalfallet två misslyckade avhjälpningsförsök har gjorts och felet är av väsentlig betydelse för honom.

Vid hävning ska konsumenten återlämna bilen mot att säljföretaget återbetalar köpeskillingen och ränta på denna. Den återlämnade bilen ska vara i normalskick bortsett från det hävningsgrundande felet samt normalt slitage. Säljföretaget har rätt till ersättning för den nytta konsumenten har haft av bilen. Vid bedömningen av om konsumenten ska betala ersättning för nyttan ska hänsyn tas till de besvär och olägenheter konsumenten har haft, t.ex. att han inte har kunnat använda bilen i normal omfattning. Konsumenten ska efter avräkning få minst ett belopp som ger honom möjlighet att köpa en felfri bil som, beträffande standard och skick, motsvarar den återlämnade bilen vid hävningstillfället.

7. Skadestånd
Konsumenten har rätt till en skälig ersättning för den skada han lider genom att bilen under garantiperioden inte är trafiksäker, om inte säljföretaget kan visa att detta beror på ett hinder utanför säljföretagets kontroll, som inte skäligen kunnat förutses vid köpet och vars följder inte skäligen hade kunnat undvikas eller övervinnas.

Skadeståndet omfattar inte ersättning för förlust i en näringsverksamhet eller för en personskada. Konsumenten är skyldig att vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada.

8. Konsumentköplagen
Innehållet i denna garanti begränsar inte i något avseende konsumentens rätt att i stället för garantin åberopa konsumentköplagens regler. Enligt lagen svarar säljföretaget för fel som har funnits vid leveransen. Fel som upptäcks inom sex månader skall dock anses ha funnits vid leveransen, om inte säljföretaget kan visa annat eller detta är oförenlig med varans eller felets art. Det betyder att konsumentköplagen kan ge köparen ett skydd som inte tillförsäkras denne genom Trafiksäkerhetsgarantin för begagnade bilar. För fel som upptäcks mer än sex månader efter leveransen måste konsumenten göra sannolikt att felet har funnits vid leveransen. Konsumenten kan alltid reklamera ett fel inom tre år efter leveransen, om det görs inom två månader från upptäckten.

9. Tvistlösning m m
Om en tvist mellan konsumenten och säljföretaget med anledning av denna garanti inte kan lösas genom förhandlingar mellan parterna, kan konsumenten vända sig till den kommunala konsumentvägledningen eller till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Tvister kan även prövas av en allmän domstol.

10. Kundskydd
Under förutsättning att säljföretaget var anslutet till Motorbranschens Riksförbund (MRF) när köpet ägde rum får konsumenten skydd enligt MRFs kundskydd. Det innebär att MRF svarar för att konsumenten får den ersättning som ARN har rekommenderat, om säljföretaget inte följer ARNs beslut. Skulle konsumenten inte godta ARNs avgörande, utan ansöker om prövning av tvisten av en domstol, bortfaller åtagandet.


Trafiksäkerhetsgaranti i tre månader, dock högst 3 000 km, rekommenderas för bilar som vid leveransen är över sex år (72 månader) gamla eller gått mer än 100 000 km och vars pris är minst 50 000 kr.

För övriga bilar, vars pris är under 50 000 kr, rekommenderar MRF Trafiksäkerhetsgaranti i en månad eller 1000 km.

Bilens ålder räknas från dagen för den första registreringen, dvs när bilen togs i trafik

MRFs garantier och kundskydd - gäller endast hos företag anslutna till Motorbranschens Riksförbund
Användarvisningsbild
av Zilv
#75805
Chef på rejmes ringde upp mig idag tidigt på morgonen och kolla läget och sa att det e bara och komma ner så ska jag ta hand om garantigubben och draget.
:lol:
Användarvisningsbild
av CarMan
#75862
zenobia skrev:
CarMan skrev:man måste för ett köp kolla vad just den garantin man får omfattar. MRF garantin som ofta ingår gäller bara trafiksäkerhets ditaljer. men sen kan fretagena täckna andra extärna garantier (det är försäkringar dom själva tecknar o binder mot din bil) denna har större omfattning
Hmm... ett släp som lossar pga en defekt kopplingsannordning, är det bara jag som anser att det är en trafiksäkerhetsdetalj... :shock:
som jag förstod trådskaparen så är inte dragets säkerhets låsning trasig, uten bara den lilla enkla nyckeln är ur funktion.

drag groken ska fungera, den är nog inga problem att få ut på garantin.
men dn här lilla nyckeln kan det nog vara värre med, det var därför jag fråga vilket drag han hadde 8gamla sorten är ju billig att byta lås på, så den är ju inget att tjafsa om, den lär dom byta åt honom
av zenobia
#75879
CarMan skrev:
zenobia skrev:
CarMan skrev:man måste för ett köp kolla vad just den garantin man får omfattar. MRF garantin som ofta ingår gäller bara trafiksäkerhets ditaljer. men sen kan fretagena täckna andra extärna garantier (det är försäkringar dom själva tecknar o binder mot din bil) denna har större omfattning
Hmm... ett släp som lossar pga en defekt kopplingsannordning, är det bara jag som anser att det är en trafiksäkerhetsdetalj... :shock:
som jag förstod trådskaparen så är inte dragets säkerhets låsning trasig, uten bara den lilla enkla nyckeln är ur funktion.

drag groken ska fungera, den är nog inga problem att få ut på garantin.
men dn här lilla nyckeln kan det nog vara värre med, det var därför jag fråga vilket drag han hadde 8gamla sorten är ju billig att byta lås på, så den är ju inget att tjafsa om, den lär dom byta åt honom
Rätta mig gärna om jag har fel, men skall inte ett löstagbart drag just gå att ta loss på besiktningen? När jag besiktigade i förra veckan skulle iallafall nyckeln fram så att han kunde låsa upp, ta bort drag, sätta fast drag och låsa igen.
Service Subaru XV

Inte en sån då? Om det är vad s[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?

Tankade upp båda bilarna och köpte lite[…]

El fel

Hej, jag har en Volvo 744 från 90 som det ha[…]