Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Sunschreem skrev:
*pettson* skrev:Nej dom är inte sträckbultar. Men volvo vill ge sken av precis allting.
Det är standardsortiment på bultar och dom är däremot förpreparerade med gänglås. Nåt inte en volvomekaniker får lägga på själv av säkerhets och affärsskäl.
Därför rekommenderas byte av dessa.
Om du tittar på en tabell över storleken på dom och momentet dom dras med så inser du att det är inte några speciella saker alls som behöver bytas. Dom är ett vanligt enkelt skruvförband, inte nåt annat avancerat. Dom har t.ex inget med metoden som används till topplocksskruvarna att göra. Som förresten trots sträckvariant med hals får återanvändas inom vissa regler.
Trevligt, andra gången volvo i motala ljuger sig hesa med andra ord.
Dom berättar allt som står innantill. Det står att dom ska bytas i anvisningarna. Men det står INTE att det är sträckbultar Dom är inte heller speciella, vilket det inte är heller. Enligt volvo går det inte heller att återanvända just topplocksbultar. Men i volvos egen renoveringshandbok på motorerna och i programmen står det att det går utmärkt, om man håller sej till dom maxmått som finns på topplocksbultarna. Sen Ford en gång tog över skedde förändringar, det är livsviktigt att man gör som man blir tillsagd. Det är en ekonomisk ansvarsfråga.
Det blir två helt olika scenarion om nåt skulle hända helt enkelt.
I övrigt säljs saker OFTA som om det vore orginalen, men inte är det. Jag har tidigare handlat skruv till kopplingar där, men när jag får vanliga 8.8 blanka insex utan lim för 29kr stycket kan dom dra åt helv. En tid fick man svarta skruv stämplade 6.8 till kopplingarna. Det var så generalfel att man skäms. Jag köper 12.9 i lokala järnaffären och lägger mitt eget gänglås. Dom är svindyra för att vara skruvar, jag ger 3kr st.

1 Återanvändning av gamla skruvarna. Mekanikern glömmer gänglås på en skruv, den lossnar. Det är mekanikerns fel, volvo lokalt får betala skadorna och åtgärden om nåt händer.
2 Nya skruvar med färdigt gänglås på. Mekanikern drar åt som han ska, en skruv lossnar. Det är leverantören av skruvarnas fel, volvo får BETALT för att ersätta skadorna och för att åtgärda skadorna av leverantören av den färdiga skruven.
Det här genomsyrar precis allt. INGET går att återavända och allt ska ligga portionsförpackat, för då är det alltid någon annans fel om det inte fungerar. Då får man betalt för att göra jobbet en gång till.

Massmätare hävdas att dom alltid är kalibrerade i sitt rör, trots att andra märken jag jobbat med säljer just massmätarkroppen lös.
Varför? Tja.. om inte mekanikern rört kroppen kan inte han orsakat något med den. Felar massmätaren MÅSTE det vara ett leverans eller fabrikationsfel. Då får man betalt en gång till (först har du betalt) för att byta massmätaren som reklamation. Det får man inte om man pillat på den själv. Därav.. inga smidiga lösningar.
Som sagt andra märken har inga problem med sånt och har inte högre reklamationsprocent dom heller. Där får man likväl betalt om man löser problemet smidigt.
av Firexonox
Får tacka för alla snabba svar. då blir de till att lägga sig till helgen och skruva ner växellådan och testa detta. Köpte volvos handbok så det borde vara lätt detta! men man vet ju aldrig. så än en gång så får jag tacka för alla svar!

MVH FireXoNoX!

Enhet #210 ska tydligen visa vä bak, pol B3&[…]

B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ligger på nästan 3 […]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]