Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OSK
Da har jeg sett og klødd meg litt i hodet og lurt på hvordan dab kan ettermonteres i en V70 2012 med High Performance Audio.

Volvo sier det er "umulig" fordi kabelmatten ikke ligger der om man ikke bestiller med dab prep. Jeg ser to mulige løsninger:

1.) Strekke kabler selv til plassering under baksetet.
Fordeler: Enheten blir plassert der Volvo har planlagt det
Ulemper: Langt og vanskelig strekk av signalkabel (Filberoptisk kabel tåler ikke mye. Og antennen må uansett byttes ut (Deler kan kjøpes av volvo.)

2.) Montere dab-enheten et sted forran i bilen, kanskje i hanskerommet?
Fordeler: Det vil være lett å strekke signalkabel (kort avstand), og det er god tilgang på strøm (12 V) i området.
Ulemper: Det må monteres en egen antenne.

Ut fra det jeg har sett på bilder er ikke dab enheten veldig stor, så det burde være gjennomførbart å finne plass til denne et sted i dashbordet, eventuell på baksiden av konsollen der radio og klimakontrollene er. Antennen blir det vanskeligste. Her i norge har vi bare vanlig DAB, og da klarer man seg med en vindusmontert antenne, ganske likt den som brukes for fjernkontrollen til webasto.

DAB enheten til Volvo skal ha en konstant 12V strømtilførsel, selv når tenningen er avstengt. Det bør burde være mulig å finne det et sted i dashbordet.

Før jeg eventuellt starter prosjektet så må jeg få avklart følgende:

1.) Er det mulig å koble en dab enhet til stereoanlegget og oppgradere software i stereoen med Vida selv om bilen ikke har dab prep. Altså finnes det en fiberoptisk inngang som signalet kan kobles til? Er det noen som vet svaret på dette?
2.) Hvaslags type plugg sitter det på fiberoptikken til volvo? Er det en standardplugg eller en volvo plugg?
3.) Samme som 2, men for antenneinngangen til dab enheten, er det en standardplugg eller må jeg lage meg en egen overgang.
Du måste känna någon på Volvo som kan speca om bilen. Du kommer aldrig få i mjukvaran annars. Den kommer känna av att bilen inte är byggd för DAB och kommer vägra att installera mjukvaran.
Jeg har forsket mye i dette temaet og skrevet en del om DAB ettermontering her: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=58444 og her http://forum.vccn.no/showthread.php?412 ... prep-kabel.

Har på nytt tatt opp temaet med Volvo Personbiler Norge og her er svar fra teknisk sjef i e-post datert den 3.6.2013:

"Da har jeg sjekket og dobbeltsjekket dette med ettermontering av DAB-radio til din bil som IKKE har DAB-forberedelse. Dessverre så har jeg ikke noe bra svar da Volvo ikke har funnet en god løsning på dette ennå. Men vi trykker på herfra og «forlanger» at man skal se på dette problemet. Men inntil videre har jeg som sagt ikke noe tilfredsstillende svar til deg da det per nå ikke finnes noen Volvo-løsning på dette."

Mine kommentarer:

1. Plass for DAB-boks ligger på brakett under høyre baksete/rygg. Der ligger det ferdig strøm + antenne. Det mangler fiberforbindelse til radio i front (se bilde i lenke).
2. Det finnes ikke software som kan lastes ned til biler som ikke er bygget med DAB-prep på fabrikken. Du får altså ikke radiosystem til å fungere med DAB-enhet.
3. Volvo Personbiler Norge har spesifisert at alle biler som selges i Norge skal ha DAB-prep fra MY2010. Er din bil importert fra Sverige eller Tyskland?
av OSK
Jeg har en svenskimportert V70 ja, de aller fleste V70 2012 som selges i norge er importert, selv offesielle Volvo-forhandlere importerer en del 1-2 år gamle biler fra Bilia i Sverige. Var ikke så bekymret for garanti siden forhandlere bindes ganske sterkt av den norske kjøpsloven også ved bruktkjøp når det er snakk om en 1 år gammel bil som har gått 19.000km, men jeg hadde derimot ikke fått med meg at det bare var norske V70 som hadde dab-prep som standard, så det ble en negativ overraskelse.

Jeg har lest meg opp på volvo sitt system, og ser at all media informasjon går gjenom MOST (fiberoptisk) system, og at det eneste som hindrer meg i å montere en DAB enhet er at volvo sitt VIDA system nekter å installere software. Fysisk er alle komponentene i systemet i stand til å håndtere at nye komponenter blir lagt til i MOST nettverket. MOST er organisert slik at alle komponentene er koblet i en ring etter hverandre, så mangel på innganger på kontrollenhet er ikke noe problem. Ser også at volvo lager split-koblinger til MOST netverket som brukes f.eks. om man har både SUB og DAB, så en slik burde vært mulig å koblet inn der MOST signalet går inn på forsterkeren eller kontrollenheten i dashbordet.

Jeg øyner litt håp etter å ha lest følgende artikkel: http://www.cartronics.co.uk/Cartronics- ... -for-VOLVO, mulig de har funnet en måte å hacke VIDA på for å få infotainment systemet til å godta nye enheter. Er ikke noen umulighet for meg å kjøre en ferietur til UK for å få fikset DAB, men spørsmålet er hva som skjer på neste service i norge når de skal oppgradere software igjen...

Har også sett etter andre løsninger som er elegante, jeg kan ikke tenke meg noe styggere enn å ha en stor ledningsfloke og et glorete display limt fast på midtkonsollen i bilen, så jeg har prøvd å finne noe som kan sende DAB via bluethoot, slik at jeg kan gjemme bort DAB enheten og styre den fra radioen, så langt ikke noe hell.
Hei

Jeg er i akkurat samme situasjon. Har en svenskimportert MY11 som jeg ønsker DAB/DAB+ i. Hold oss informert om du finner ut noe mer. Hvis det bare er en fiberoptisk kabel som mangler, burde Volvo-Norge "pushe" på Volvo-Sverige for å lage en SW-oppdatering som gjør at det går an å få DAB-modulen inn i VIDA-systemet

Harald
av OSK
Jeg tror nok ikke det jobbes så veldig hardt hos volvo for å ordne dette. I utgangspunktet så skal din bil kunne snakke med volvos dab enhet bare du 1) får koblet til DAB enheten på MOST nettet, og 2) får oppdatert software i mediasystemet.

Å koble den til er ikke vanskelig i det hele tatt, den optiske kabelen til MOST nettet må forlenges, om du allerede har High performance eller Premium sound så går MOST nettet helt til forsterkeren under passasjersetet, her kunne man enkelt laget en sjøt som forlenget MOST nettet, og tillot å strekke kabel til under baksetet (MOST nettet må forlenges som en løkke, det kan ikke lages noen slags "stjernestruktur"). Det er mulig man ville fått en liten "bulk" på teppet bak, eller lagt kabelen under dørkarmen, for fiberoptiske kabler tåler lite og må beskyttes av en litt klumpete kapsling om de ikke ligger beskyttet i vegger. Antennekabel ville måtte strekkes fra antennen i taket, og det ville bety at man må fjerne alt av polstring i tak / vegger i bagasjerommet. Alternativt kunne man brukt en vindusantenne og bare kjørt kabel ned fra vinduet og under gulvet.

Det store problemet er punkt 2, volvo sørger for at du ikke skal laste inn software for ting som ikke bilen din er utstyrt med. Hvorfor volvo legger en slik sperre i VIDA vet jeg ikke, men det kan jo være at i andre tilfeller så kan det føre til større feil og problemer å oppdatere software til å støtte utstyr som bilen ikke har. Derfor er vida satt opp slik at bare utstyr som kan ettermonteres på din modell er det mulig å laste inn software til. Sinden biler uten DAB-prep ikke skal kunne få ettermontert dab så har volvo sperret slik at disse ikke kan få DAB software lastet inn. Dette er en ren teknisk sperre, og vil ikke ta mange sekundene å endre på om volvo vil, men så lenge de ikke vil så er det umulig for oss å gjøre noe med det.

For min del ser det derfor ut som det går mot en løsning hvor jeg kobler meg inn på FM-antennekablen og får overført et modulert DAB signal inn der. Lydkvaliteten blir som en knallgod FM stasjon, og det holder selv om det ikke blir fullgod DAB lyd, det er så mye annen støy i bilen uansett. Det viktige er at jeg kan få et skikkelig utvalg i kanaler når jeg er utenfor byene i norge. Nrk P1 og P4 er ikke det mest spennende...

Den andre ulempen med en slik løsning er at den må styres via fjernkontroll. Heldigvis så finnes det løsninger som kan bruke RDS til å sende info på bilens display så jeg ikke trenger en sånn stygg boks til å lime på dashbordet, men jeg må uansett ha en fjernkontroll som ligger løst i midtkonsollen for å bytte kanal.

På sikt har jeg tenkt å koble meg på Volvo sin LIN-bus for rattknappene og lage en liten krets som sitter og lytter på LIN-bussen og kan videresende input til DAB boksen via IR inngangen på den. Da tenker jeg at jeg kan bruke Cruice control knappene til å styre dab, siden jeg nesten aldri bruker cruice controll. Knappene vil nemlig sende ut signal selv om cruice controll er dekativert, og da har jeg 4 knapper tilgjengelig til å bytte kanal med. Er bare snakk om å få tid nok til å sette seg ned og pusle med litt elektronikk.

Uansett, målet er at DAB skal inn i bilen på en måte som fungerer elegant med det integrerte systemet, og uten at det må klistres på noen synlige ekstra bokser eller annet skrot. Blir nok kanskje en blogg av monteringen etterhvert...
Til OSK: Takk for meget grundig gjennomgang av problemstilling rundt ettermontering av DAB-radio i V70/XC70 MY2008- uten fabrikkprep. Jeg har sendt linken til denne tråden videre til teknisk sjef hos Volvo Personbiler Norge og han svarte at han straks ville ta dette videre med fabrikken i Sverige. Så får vi håpe på en løsning fra Volvo.

Kan du lese gjennom min tråd i VCCN.no (link under) og kommentere bilder og plugger som sitter ved brakett for DAB:
http://forum.vccn.no/showthread.php?412 ... prep-kabel

Hvilken kabel/plugg er det man ser på bildene og hva er det som mangler av kabler/tilkoplinger ved braketten under baksetet?
V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]