Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milfshake
Hur mycket bör jag låta skivorna slitas innan jag byter? Har en kant på ett par-tre millimeter på alla skivor.
har kört 1900mil sen dom byttes sist, 330mm runt om.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
milfshake skrev:Hur mycket bör jag låta skivorna slitas innan jag byter? Har en kant på ett par-tre millimeter på alla skivor.
har kört 1900mil sen dom byttes sist, 330mm runt om.
1900 mil är ju ingenting på bromsskivor om beläggen varit okay och oken inte kärvat.
av Xuri
mät du upp kanten ordentligt !
de står på skivan vad tunnaste måttet får vara.

Om du har 3mm kant på varje sida om skivan så har jag för mig dom är "olagliga"

2000 mil på ett par skivor så har du nog väldigt tung högerfot :D

vad kör du med för skivor å belägg ?
av eddar
Det er ikke antall km som forteller om skivene er utslitte, men heller kjørestilen.
Jeg tror 100.000 km (pluss/minus) for skivesettet kan være normalt . .
(såfremt det brukes standard klosser).
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Liten kant blir de ganska tidigt om inte beläggen går emot skivan hela vägen ut. Jag har små kanter på mina skivor och dom är nästan nya. Det är bara att köra på. Många skivor ska ha slitagevarnare, vet ej om "fulskivor" typ skruvat å biltema har de, men annars så ska det komma fram en prick när det är dags att byta. Annars brukar kanten rosta och flagna sönder innan det sker och skivorna blir så fula så man vill byta dom ändå, vilket jag gjorde sist ;)
Användarvisningsbild
av Jackson75
kilowatt skrev:jag har kört 23 tusen på mina biltemaskivor
Tydligt att du hellre gasar än bromsar :D
av Kena
Besiktningen brukar anmärka på om de är för slitna. Kolla annars med de som säljer skivor, det brukar stå minmått där. Kolla Biltema, Mekonomen osv. Såg att det stod på någon av de sidorna förra veckan då jag köpte nya.
Användarvisningsbild
av milfshake
Det lustiga är att besiktningen gav beröm för att jag hade så fina skivor i september förra året. I oktober åkte bilen in i garage och åkte ut igen i slutet av mars.

Jag vet tyvärr inte fabrikat på dessa utan det var bilia som bytte dem i samband med service. Det är en R modell så skivorna är lite större än vanligt OCH dyrare. Vad jag itne förstår är varför det inte sitter slitsade och/eller borrade skivor som orginal.

Jag håller utkik efter en prick, för jag hoppas inte bilia sätter på fulskivor.

Samtidigt kan jag pass på och fråga om någon handlat skivor via bromsmannen.se ?
Fick ett erbjudande på slitsade och förstänktborrade skivor 4x för totalt 5800:- + belägg 4x 1200:- och dessa kommer från http://www.centricparts.com
Något ni hört talats om? jag är själv väldigt skeptisk
av kilowatt
Jackson75 skrev:
kilowatt skrev:jag har kört 23 tusen på mina biltemaskivor
Tydligt att du hellre gasar än bromsar :D
Så är det, och ändå kör jag automat......

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg