Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Climber
Hej,
Har sökt runt en del men inte hittat relevant info.
Har en V70 -01 med utslitna nivomatdämpare och vill byta till standarddämpare pga priset.
Verkar som folk byter rakt av, men det är väl olika fjäderbensfästen?
Stämmer nedre bultdiametern?
Ngn som bytt & behållt fjädrarna med ok resultat, eller är hårdare fjädrar ett måste?
Nåt annat att tänka på?

Tack på förhand
/Emil
av rid54
Som jag fattat det blir bilen väldigt vek utan nivomaterna. Dessa tar upp bakvagnen till normalnivån oavsett last och därmed kan man ha "mjukare" fjädrar. Min erfarenhet är att det blir dålig gång och hopplöst med last eller släp om inte nivomaterna gör sitt jobb. Vanliga stötdämpare = nya, starkare fjädrar om du inte alltid är ensam i bilen.
av bytoken
Inte helt säker men har för mig att det är bara dämpare och fjäder du måste byta.
std dämpare ca 1500:- st och nivomat dämpare ca 5500:- st, så det skiljer en hel del på priset, Volvos priser.
Jag vet att det är stor prisskillnad men Du kommer med all säkerhet ångra Dig. Nivåreglering är det bästa som hänt sedan hjulet uppfanns.... :D Tänk på också att nivåregleringen funkar ju även vid all last, tung som lätt....med eller utan släp osv.
av Mikael G
nissesvolvo skrev:Jag vet att det är stor prisskillnad men Du kommer med all säkerhet ångra Dig. Nivåreglering är det bästa som hänt sedan hjulet uppfanns.... :D Tänk på också att nivåregleringen funkar ju även vid all last, tung som lätt....med eller utan släp osv.
Jo nivåreglering är toppen så länge det fungerar men har man en bil som kanske är värd strax över 20.000:- så känns det inte så kul att lägga hälften av vad bilen är värd på nya stötdämpare.

Standard med volvos låskistor. Ja det &[…]

Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&[…]

Jag tror du kan ändra tändiäget p&a[…]

Tjena! Jag undrar om jag kan byta stolar på[…]