Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

AnkaN7893 skrev:
lluunnddiinn skrev:
AnkaN7893 skrev:Tomgångsmotorn?
Den är rengjord och smord! Tyvärr var det inte problemet!
Helt säker på att den fungerar då?;)
Ja, för jag har provat att byta till en jag vet fungerar ;)
av OldRaven
lluunnddiinn skrev:Ingen som har någon idé?
Jag vet inte om det här kan vara till hjälp men kanske...
Jag läste ett inlägg på något av Volvo-forumen som tipsade om att slangen som går från luftfiltret till motorn kan spricka och då dra tjuvluft (tyvärr kan jag inte ge kredit till den som skrev detta för jag har läst så många inlägga de senaste veckorna). Eftersom jag själv letar ett fel så tog jag bort min och fann en liten vakumslang under som var dålig. Det löste inte mitt omedelbara problem men om jag förstod rätt så påverkar det definitivt den funktionen. Ett långskott kanske...
OldRaven skrev:
lluunnddiinn skrev:Ingen som har någon idé?
Jag vet inte om det här kan vara till hjälp men kanske...
Jag läste ett inlägg på något av Volvo-forumen som tipsade om att slangen som går från luftfiltret till motorn kan spricka och då dra tjuvluft (tyvärr kan jag inte ge kredit till den som skrev detta för jag har läst så många inlägga de senaste veckorna). Eftersom jag själv letar ett fel så tog jag bort min och fann en liten vakumslang under som var dålig. Det löste inte mitt omedelbara problem men om jag förstod rätt så påverkar det definitivt den funktionen. Ett långskott kanske...
Jag är öppen för alla förslag! Ska absolut ta en till titt! Tack för svar!
Jag har pallat upp bilen för att kolla under. Tänkte att det kanske var någon slang där som brustit men allt är ju i metall! Hur som helst så visade sig vara ganska oljigt, både på turboaggregatet och drivaxeln. Bild

Kan detta har något samband med mitt mystiska problem?
Problemet är nu löst! Efter att ha bytt insugspackning, vacuumslangarna till turbon, rengjort vevhusventilationen, rengjort och smort tomgångsmotorn, bytt lmm samt rengjort alla luftslangar så går den som den ska igen. Tomgången ligger stabilt på ca. 900rpm och turbon laddar som den ska. Bilen går nu piggare än innan problemet uppstod. Förmodligen låg problemet främst i ett luftläckage i insugspackningen. Packning och nya slangar gick på ca. 200:- tillsammans.

Det är en kopplingsbox för kablarna (2 s[…]

B230fk saknar kraft

Kan du inte justera upp trycket mer är ju fr&[…]

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]