Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoV70NT5
Hej på er !

Skall byta till kromade dörrhandtag på min V70N T5 .
Vet hur man tar ner dörrsidan så långt är jag med och sedan ta bort skyddet så man kan komma in i dörren med händerna och skruva loss 2 stycken muttrar på handtagets bak sida.
Där tar det slut ! skall man ta bort lås pinnen i från låsets baksida före man tar bort muttrarna eller efteråt ?

Är det någon som har några sköna tips på hur man byter handtag på lättaste sättet ?
Mer än tacksam för seriösa svar.

Med vänlig hälsning VolvoV70NT5
av S.t.r.a.n.D
Ska du bara flytta den kromade delen till dina befintliga handtag, eller?? När du lossat de två muttrarna på insidan tar du lös bygeln som håller handtaget, sen är det löst. Glöm inte lossa pinnen som går ner till låset. Gå in och byt på garagebänken. Och då ska du knacka ur pinnen på baksidan av handtaget som håller fjädern. Lägg på minnet hur fjädern sitter om du inte gjort det förr.

Kom ihåg att på förardörrens insida sitter det en herrejösses plastskydd, har väl något med stöldsäkerhet att göra. Den får du klippa sönder, jag använde en plåtsax. Den är ett rent hel****e. Kan omöjligt gå att ta bort som den är utan att dela på dörren eller nått. Vet inte hur verkstan skulle gjort om man bett dom byta handtag.
Användarvisningsbild
av sony
VolvoV70NT5 skrev:Tackar för svaret !
??:-/
Pinnen som sitter bak på handraget lossar du den innan du tar bort muttrarna eller efter ?
Gör den innan mycket lättare
av S.t.r.a.n.D
Pinnen som går ner till låset jaa, den är räfflad. Joo lossa den innan muttrarna. Ibland kan den vara lite jobbig. Kolla hur den sitter och om du får bända mycket för att få lös den så kan det vara bra att använda en tång och klämma ihop där den sitter fast efter du monterat tillbaka den. Om den skulle sitta lite slappt så kan den lossna senare och då kan du inte öppna från utsidan, been there done that...ett par gånger...
Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]

Ingen bromsverkan höger fram

En V70 2.4 170hk 2003. Bilprovningen visar perfekt[…]