Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HSK
Hålla där alla Volvolovers! Jag blev själv med Volvo, närmare bestämt en V70, för ett par veckor sen och är mycket nöjd om man bortser från nedanstående problem...Ett par dagar efter köpet märkte jag att bilen startar på förhöjd tomgång (ca 1500rpm) men det sjunker till normal nivå så fort man lämnar parkeringen.

Imorse skulle jag åka till jobbet så jag drog igång bilen, la i backen (p-platsen är upphöjd) och tänkte kika hur lång tid det tog för bilen att komma ner på 1K rpm på egen hand så jag väntade en liten stund. Varvtalet sjönk sakta men när den kom ner på strax över 1K rpm lät det som att motorn höll på att dö och i denna stund tändes varningstexten 'öka farten eller växla ner' samtidigt som den gula motorlampan blinkade i ca fem sekunder.

Därefter slocknade både felmeddelandet och motorlampan och bilen gick som den skulle. Jag har testat varvtalet tidigare men då har den bara gått lite oroligt vid start och sen krypit ner på 1K rpm efter ca 30 sekunder. Ett annat problem jag har upptäckt är att instrumentbelysningen (klockan, mätarställning, stereo) är lite svajig. Ibland är den så mörk att man knappt ser vad det står och helt plötsligt hoppar den upp till max.

Kan felen vara relaterade? Vad är orsaken?

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.
Med vänlig hälsning,
Henke

P.S. Inlägget är skrivet från mobilen så ni får ursäkta om styckesindelningen ser konstig ut.
av Kena
Hej och välkommen till Volvoträsket...eller poolen... :wink:
Det du kan börja med är att rengöra spjällhuset, googla och du finner proceduren. Funkar inte det köper du en felkodsläsare, läser av felkoder och återkommer hit så får du nog hjälp...av en personlig servicetekniker :D
Användarvisningsbild
av wissel
Förhöjd tomgång vid start är som det skall vara....detta för att undvika onödig nedskitning av miljön.
Om instrument belysningen svajar så KAN det ha med laddningen att göra !
Du har ett lite " Öga" som är en Ljussensor som sitter i nederkanten på EECn, har du något framför den ?
Och om du "stressar" motorn med lågt varv o dragläge å tänds ju lampan för att berätta detta..= Normal det med.
Tror inte att du har några fel faktiskt..... :P
Passa på att läs igenom din Instruktionsbok någon kväll, annars lär du få fler överraskningar som är normala på Volvosar....typ att fläkten går efter ca 40 minuter osv osv. :P
av Rådlös
Instämmer med Kena.

Du har väl ett reglage för instrumentbelysningen? Snurra på den och försök se om det är något elektriskt glapp i den ratten. Inom elektronik och teleteknik finns det kontaktspray att spruta på en vridpotentiometer, men det gäller att vara bekant med någon elektroniktekniker om man inte vill köpa en hel burk för någon hundring eller två.

Det är väl inte dag/nattljusväxlingen som du uppfattar som ett fel?
Jag har en V70 -08 och där finns den funktionen att instrumentbelysningen lyser starkt på dagen när det är fullt ljus runtom. Men i mörker växlar det över till svagare ljus så att man inte skall bländas av instrumentbelysningen. Ljusväxlingen är "antingen-eller". Alltså digital, inga mellanlägen. Har du en sådan funktion så är nog allt normalt.
av Mikael G
Förhöjd tomgång vid kallstart är som det ska, det är för avgasreningens skull. Att tomgången däremot är orolig vid kallstart är jag nästan säker på är en spjällhusfråga, jag hade börjat med en noggrann rengöring av det. Finns säkert en miljon trådar om spjällhuset och hur man gör rent det om man söker lite.

Angående instrumentbelysningen så regleras den antingen med reostaten vid ljusvredet till vänster om ratten men den är även styrd av en liten ljussensor på klimatpanelen som reglerar belysningen automatisk beroende på hur ljus omgivningen är. Märks tydligt när man kör in i tunnlar t.ex. Jag tror inte att du har något fel här.
av HSK
Rådlös skrev:Det är väl inte dag/nattljusväxlingen som du uppfattar som ett fel?
Jag har en V70 -08 och där finns den funktionen att instrumentbelysningen lyser starkt på dagen när det är fullt ljus runtom. Men i mörker växlar det över till svagare ljus så att man inte skall bländas av instrumentbelysningen. Ljusväxlingen är "antingen-eller". Alltså digital, inga mellanlägen. Har du en sådan funktion så är nog allt normalt.
Det är mycket möjligt, jag har inte tittat närmare på det men det låter ju rimligt (om funktionen nu finns på en så pass gammal V70).
wissel skrev:om du "stressar" motorn med lågt varv o dragläge å tänds ju lampan för att berätta detta..= Normal det med.
Det är snarare tvärt om. Om jag låter bilen stå på tomgång dör den nästan och hela bilen skakar men så fort man kommit iväg några meter går motorn som den ska.

Jag har försökt att framkalla varningslampan och mycket riktigt, varje gång jag startar bilen utan att åka någonstans uppstår samma fel, oavsett växelval. Idag när jag skulle hem från jobbet tändes motorlampan som vanligt men skillnaden den här gången var att felmeddelandet aldrig dök upp men motorlampan slocknar inte heller...Jag antar att jag får åka in till någon verkstad och be dem läsa av felkoderna.

Går det förresten att se om/när felkoder har släckts tidigare? Bilen köptes av en bilmekaniker så om det nu är LMM eller liknande är det väl inte helt otänkbart att han bara släckte koden innan försäljning... :(
av HSK
När jag skulle åka hem från jobbet igår testade jag tomgången på nytt och lustigt nog går den superfint från 1500-1000rpm nu när motorlampan lyser konstant... ?:-/ Jag har sökt runt lite och folk säger att det är allt från VV, LMM, tändspolar m.m. men jag förstår ändå inte hur motorn kan gå bättre när motorlampan lyser? Jag har ju hört att det är något reservsystem som kickar in om fel uppstår, men ändå...
av Provocative
HSK skrev:När jag skulle åka hem från jobbet igår testade jag tomgången på nytt och lustigt nog går den superfint från 1500-1000rpm nu när motorlampan lyser konstant... ?:-/ Jag har sökt runt lite och folk säger att det är allt från VV, LMM, tändspolar m.m. men jag förstår ändå inte hur motorn kan gå bättre när motorlampan lyser? Jag har ju hört att det är något reservsystem som kickar in om fel uppstår, men ändå...
Så där uppförde sig min T5a när min wwtsolenoid hade packat ihop. Så fort jag släckte felkoden gick den som skrutt men med felkoden var den ok.
Bytte solenoiden o den blev bättre. Tyvärr måste man klippa kablar o skarva för att byta den. De finns som inbytesvara på Volvo.
Min blev inte helt bra fören jag även rengjort spjällhuset.

Att bara öppna funkar inte, den behöver […]

ok, intressant! Vad det går att krån[…]

Elpriset

Knappt 0.1kWh idag, men har inte kollat hur panele[…]

Det gäller inte bara Leapmotor, samma sak […]