sthlm skrev:Xuri skrev:sthlm skrev:Det gör dom alla och inte bara 140 och 170hk snurrorna.
Som jag har fått det förklarat för mig så är det dels för att snabbt bygga upp oljetrycket till alla lager så att den inte "smyger" upp trycket på tomgång.
Det andra var för att katalysatorn snabbare skall nå den temperatur där den börjar jobba.
Det är ju inte en fullgasvarvning vi pratar om utan en måttlig höjning av varvet i ett antal sekunder.
nej de är ingen fullgasvarvning kall , de gör man bara på gamla rödblock :lol:
men de känns ändå dumt att höra hur turbon står å spoolar å försöker bygga laddtryck när motorn startas vid -15 efter 2 sekunder 
Håller med, för inte är det en speciellt skön känsla att starta sin vintertrötta bil i låga minus och höra hur den kliver upp i varv.
Trodde faktiskt att det var något fel och det var därför jag hörde mig för hos en bilmeck.
Om det sedan stämmer vet jag inte men det lät rimligt och jag slutade iallafall oroa mig 
Jo de stämmer att de är så för att värma kisekatten de har jag själv hört , de med oljetrycket tänkte jag inte heller på förrens du sa de å de lät ju jävligt logiskt faktiskt när vissa av bilarna saknar oljetrycksmätare.
dock är jag av den uppfattningen att dom tidigare vit 5orna gick å starta utan förhöjt varv så de där me oljetrycket, bra ide, men jag kan skippa den.
Å me att värma kisekatten.
Jag är ingen miljövän, då hade jag kört orginal å inte med en motorstark bil. jag hade hellre sätt att bilen gick på låga mjuka varv när den startas å drog lite soppa. planen på att plocka kisen på denna bilen har också funnits å då eldar man ju fullständigt för kråkorna