Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredrik10
Tjenare.
Jag tänkte byta till sportavgassystem idag från katten och bakåt. Men mellan katten och själva avgassystemet så hade bultarna rostat sönder mellan katten och systemet.
Frågan är ju då hur gör man då?
Kapar man bara av bultarna eller finns det något annat bra sätt???
Tack på förhand
av Xuri
Fredrik10 skrev:Tjenare.
Jag tänkte byta till sportavgassystem idag från katten och bakåt. Men mellan katten och själva avgassystemet så hade bultarna rostat sönder mellan katten och systemet.
Frågan är ju då hur gör man då?
Kapar man bara av bultarna eller finns det något annat bra sätt???
Tack på förhand

de går fortare å bara banka på en mindre hylsa, å dra av bultarna, sen monterar du ihop de med nya m8 bultar .

De är enkelt sen att ta ett dorn å knacka ur bultresterna ur din gamla halvsats.

i katten är de bara hål å i org halvsatsen sitter de bultar. så drar du av dina gamla bultar sitter ingenting kvar i katten.
dvs de går fort å montera ner å upp nya satsen :)
av Fredrik10
Aa det låter ju smart. Banka på en mindre hylsa och bara dra runt tills den går av. Och det fungerar? :P
av Xuri
Fredrik10 skrev:Aa det låter ju smart. Banka på en mindre hylsa och bara dra runt tills den går av. Och det fungerar? :P

Har för mig de är 13mm skalle men när jag bytte för 2 månader sen fick jag banka på 11mm har jag för mig,

tog inte många sek med muttermaskinen så var halvsatsen borta :lol:

bultarna är ändå så rostiga så du lär ju inte gänga av dom, å kapa med vinkelharry är bara bökigare.

bort måste dom :) å dra av är snabbaste sättet.
av Fredrik10
AA fan det tänkte ja inte ens på. låter ju riktigt gött detta hehe :D
tack ska du ha. :P
av Xuri
Fredrik10 skrev:Men det går fotfarande att banka på en hylsa om mutern är bra rostig alltså? :P
Japp mina bultar hade så mycke rostflagor på sig att dom såg ut å vara typ runda... provade först med 12mm men den vill slinta.
Tog lilla släggan å bankade på 11mm.

bara akta så du inte slår sönder 1/2" infattningen i hylsan, vanligt att man inte tänker på de sen passar inget hylsan utan att man slipar den invändigt :P

förut som bilmek drog vi alltid av bultarna.. de går fortast samt man slipper oljuden från vinkelslipen å brandrisken eller metallstänket på omgivande bilar/utrustning osv.

Standard med volvos låskistor. Ja det &[…]

Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&[…]

Jag tror du kan ändra tändiäget p&a[…]

Tjena! Jag undrar om jag kan byta stolar på[…]