Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hämtade min efterlängtade V40 D4 R-design i torsdags och har nu hunnit köra 40 mil på blandade vägar med skiftande kvalitet på asfalten, bla E18 emot Sthlm i helgen. Bilen är utrustad med 18 tums 225/40 Michelin ZR däck. Möjligen är bilen något tystare än min förra V50 D5 generellt, men däckljudet är istället enerverande högt. Passerade en sträcka på kanske några hundratal meter med helt ny asfalt, där det var betydligt tystare. Jag vet att det kan skilja en hel del mellan olika däcktyper, men att det skulle vara så här störande hade jag inte kunna föreställa mig, och framförallt inte med kända Michelin. Har tidigare väldigt god erfarenhet av Hankook Ventus, men det var iofs inte 18 tums. Någon här som känner till några påtagligt tystare däck än de jag har ovan att rekommendera?
Tråkigt detta, medan vind- och motorljud dämpats har det varit svårt på nya bilar att minska vägljud. Styvare chassin - bra för väghållning och säkerhet - har haft prioritet över komfort. Jag tror inte att det gör stor skillnad att byta däck, däremot blir det dyrt och omständligt. När du byter nästa gång, se till att få tysta däck. Michelin tillhör nästan alltid de tystare i den dimension det gäller.
PH
Nokian Hakka Black får tyst på din bil... Jag fick Pirelli P Zero till min.
Sjukt oväsen... Tom däckfirman tyckte de va högt, likaså min sambo.

Köpte ovanstående däck och bilen gick silence as hell! :lol:
VolvoBengan skrev:Nokian Hakka Black får tyst på din bil... Jag fick Pirelli P Zero till min.
Sjukt oväsen... Tom däckfirman tyckte de va högt, likaså min sambo.

Köpte ovanstående däck och bilen gick silence as hell! :lol:
Låter mycket intressant. Ska absolut lägga detta på minnet. Tack för tipset!
Jag kan bekräfta att det låter mycket. Jag tycker det är ett jäkla väsen med 19tummarna på min V40CC.
Visst det är stötigt att köra men inte alls på samma sätt som min V50. Här känns bilen mer välbyggd och lite mer att kunna klara tuffare tag och hålor i vägen.
Handlar inte om tumstorleken...
Jag trodde oxå det fram tills igår när jag åkte till däckfirman.

Det är skillnad som natt o dag från märke till märke.
Och det kan jag ju bekräfta eftersom jag köpte nya igår och det va STOR skillnad från Pirelli till Nokian.

Man kan alltså ha mer oljud i 16" än 19", beroende på vilket fabrikat som gjort däcken.
För att förvirra det ytterligare säger min lokala däckfirma att det även skiljer mellan dimensionerna för samma däck. Det dom menar är att märke X från en tillverkare kan låta mindre än märke Y i en dimension, men om man jämför en annan dimension kan helt plötsligt märke Y vara det tystare. Så bara för att någon har goda erfarenheter av ett däck för en dimension så är det inte säkert att det gäller för en annan dimension.
T.ex. Michelins Energy Saver (eller vad det heter) är väl utvecklat för ganska många år sedan, och däckmönster/gummiblandning är kanske mer optimalt för lite mindre dimensioner, var ju inte så vanligt med breda dimensioner för några år sedan.
Sedan skall man inte glömma bort att det är skillnad på "asfalt och asfalt". Grov och "porig" asfalt låter mer än halvgammal och slätpolerad asfalt. Jag har tom upplevt skillnad på asfalt som är tillverkad med svart respektive röd sten eller bergart. (Sandsten i norra Dalarna) Den röda var tystare.
Jag kan dock inte säga att det alltid är så. Det kan ju ha varit andra och flera tillfälligheter när jag körde där? Men det talar ju klart för att det är skillnad på asfalten.
Det handlar väl om alltihop detta - profilhöjd, tum, bilens storlek och hjulhusisolering, vägunderlag etc.

Ofta när man byter däck blir man positivt överraskad, men dels hinner ju utvecklingen ofta ta ett steg framåt, dels är nya 8 mm-däck alltid tystare (och mer vibrationsfria) än de 2 mm-däck man byter ut.

19" kan vara tystare än 16" men tystast hade ju varit Hakka Black 16"... på nylagd svart, tyst asfalt...
PH

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]