Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T-rex
Bil v70N 00a aut 5244T3
Har nu bytt gasspjäll till ett renoverat från atech2 men problemet kvarstår, bilen rycker till när den är nystartad med jämna mellanrum lite då och då, precis som om gasen inte hänger med, sen räcker det med att stoppa bilen en stund (stänga av) så är problemet som bortblåst, gasen blir mjuk o följsam inte poppig som nystartad.
Har även bytt gaspedal utan att det hjälpte.
Kompressor till ac är det inte heller och inga felkoder (utläst med vida)

Vad tron ni kunniga på detta superforum
av T-rex
Stift nya, filtret bytt för någon månad sen, tändspolarna vet jag inte, det är inte som den misständer, mer som om gasen höjer sänker sig och inte vet riktigt var den ska vara. Sen när jag startat om så existerar inte problemet? Har inte heller någon felkod på misständning.
Massemätaren??
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kan ju vara så att man inte lyckats med ditt spjäll, att renovera detta. Är det kallibrerat och med ny mjukvara
av T-rex
dieselmagnus skrev:Kan ju vara så att man inte lyckats med ditt spjäll, att renovera detta. Är det kallibrerat och med ny mjukvara
Nej det här jag faktiskt inte gjort, det får jag göra som nästa grej, total can uppdatering tror jag det blir :)
av Tobbz
Dom på atech2 verkar lite lustiga.
Beställde ett spjäll till farsans bil en xc70 -00 och ha fick alla nummer och sa att spjället passar.
Kastar dit skiten och åker till rejmes och laddar in ny programvara, 2 timmar senare så går den som en påse skit igen.
Ringer då till atech2 och frågar vad felet är, JO det kan vara så att spjället inte passar din bil tyvärr.
Då har jag alltså rivit skiten 2 gånger och satt ihop det, och det är råjävligt på dom äldre modellerna !
Så då fick jag köpa ett nytt spjäll på rejmes istället.
av SubMarine
Vad har du för felkoder nu och vad hade du för koder innan du bytte spjället?
av T-rex
SubMarine skrev:Vad har du för felkoder nu och vad hade du för koder innan du bytte spjället?
Inga felkoder alls, varken före eller efter, har bara läst att ryckig gång skulle kunna vara gasspjället, då jag har bytt motor (var lika dant före motorbytet) så har jag inte så mycket att gå på, vet inte om automat lådan kan ställa till det så här, lådan ser förresten väldigt ny ut.
Kan oxå tillägga att min tomgång både nu och före bytet är väldigt låg, så låg att det burrar o durrar i bilen, håller ca 580-600 rpm
av T-rex
Har nu varit inne på volvo och försökt uppdatera mjukvaran i gasspjället men det visade sig att jag redan hade senaste, vad ska man nu göra, byta lmm på måfå, det kunde vara en tänkbar orsak sa volvokillen även utan felkoder???
av kilowatt
Eftersom vi gissar, så får mitt bidrag på gissningsleken bli tomgångsmotorn

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg