Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

EDIT: Sista inlägget.

Hej!

Hade bilen inne på ac service idag, dom bytt shimsen i kompresson fyllde upp gas och kollade läckor, så långt allt bra. Men den fungerar fan inte. Tyvärr stängde dom tidigt så han ej felsöka det.

Eftersom att jag har vol-fcr så kopplade jag upp datorn till bilen och läste ut felkoder. Nope inga.. Kompressorn klickar inte. Helt stendött.

var sitter alla tryckgivarna? slet loss den som sitter närmst torpedväggen på acröret med motorn igång. fick då upp en EFI-XXX felkod på motorn som sa att ac temperatur fläkt någonting signal felaktig.

Misstänker någon tryckgivare/ sensor eller kabelbrott till magnetkopplingen. Men eftersom han hade isär allt borde han sett detta. Finns det nått sätt att kolla om det verkligen finns gas? ifall dom hade slut och hittade på en anledning vilket borde vara högst otroligt.

Hur ser kablarna ut? såg bara en kabel till kompressorn, jordar den i kompressor skalet?

ska iväg på en lite längre resa och vore trevligt om ac fungerade innan söndagen! Verkstaden skall självklart felsöka men det är i nästa vecka!

Mvh Oskar
Senast redigerad av 3 AnkaN7893, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Du har ju ventiler för hög o lågtrycksidan, när jag tittade på erikthecarguy så tog han en lång mejsel o peta på pinnen i dessa. Då hörde man direkt om det fanns gas :) Men slår inte kompressorn till alls? Trots att den är nyschimsad?
av AnkaN7893
Har nu kollat allt som går

Relät fungerar byglar jag relät och lägger 12v på kompressorn fungerar allt. Men relät får ingen jord utan det finns 12v på både strypande 1 och 2. Någon måste vara jord?

Fan kommer bli dyrt detta.
av AnkaN7893
Nu fick jag heltplötsligt en felkod på tryckgivaren

Efi-225 ac pressure sensor signal. Byggande då kontakten vid torpedväggen och kompressorn hosta till. Sen vart det helt dött igen... Någon som vet?

Har läst elscheman men blir icke klokare.

Misstänker högtrycksvakten, läste någonstans att man kan ta loss denna och lägga den i varmt vatten och sen montera igen..

Går den att demontera utan att gas läker ut? alltså den sensor som sitter vid påfyllningslampan bakom strålkastaren!
av Tommty
Om jag inte minns fel så sitter det spärrar så inte gasen ska läcka ut (gas kommer pysa ut som ligger efter spärren)
men få det dubbelkollat innan du gör nåt.
av AnkaN7893
Tommty skrev:Om jag inte minns fel så sitter det spärrar så inte gasen ska läcka ut (gas kommer pysa ut som ligger efter spärren)
men få det dubbelkollat innan du gör nåt.
Ja vissa säger att man kan göra det med båda och vissa säger att man bara kan göra det med pressostaten vid torpedväggen
Båda tryckvakterna kan lossas med tryck i systemet utan att det pyser ut gas. Det sitter en sk schraderventil som tätar och det är samma ventiltyp som sitter på hjulen. När man skruvar in tryckvakten igen kollar man så att o-ringen som tätar inte råkar bli klämd eller hamnar snett för då läcker det. Det går att kolla enkelt om man är orolig med lite såpvatten när man är klar.

Om du har fått felkod på lågtrycksgivaren är det ju logiskt att prova med en annan. Prova gärna med en tryckvakt från en annan bil i modellserien om du känner någon som har en. Om ni byter lågtrycksvakter med varandra och den andres AC inte startar och din gör det så är väl problemet löst? Om det fortfarande krånglar med AC:n så kan felet ligga i AC:n styrenhet som sitter ovanför stereon i bilen och den kan enkelt snäppas loss med två skruvmejslar och lite försiktighet. Styrenheten förser kompressorn med jordanslutning via stift 30 eller 31(någon av dem) när alla villkor är uppfyllda för start genom att alla givare ger startsignal. Det finns ett antal givare som ska ge ok för start och om någon är trasig borde du få ut felkod på den som det är fel på. Tänk på att om du vill nolla styrenheten för att kolla nya felkoder så lyft bara på minuspolen en stund.

I värsta fall är styrenheten trasig och även här kanske man bör låna en från en annan bil innan man köper på sig en bätte beg från skroten (ligger på 400-1000 kr) och prova vad som händer. Det krångligaste alternativet är att du inte får felkod från någon givare men det är fel på någon givare i alla fall och då är det bara att dra ut kontaktstycket ur baksidan på styrenheten och börja mäta. Detta kräver dock kunskaper över nybörjarnivå.

Jag vet inte om du blev något klokare av detta, men jag har gjort ett försök ändå. Om du vill ha lite kunskaper om tryckvakternas funktion kan jag rekommendera denna instruktionsfilm. Den är lite lång men bra om man vill förstå.
pelle1963 skrev:Båda tryckvakterna kan lossas med tryck i systemet utan att det pyser ut gas. Det sitter en sk schraderventil som tätar och det är samma ventiltyp som sitter på hjulen. När man skruvar in tryckvakten igen kollar man så att o-ringen som tätar inte råkar bli klämd eller hamnar snett för då läcker det. Det går att kolla enkelt om man är orolig med lite såpvatten när man är klar.

Om du har fått felkod på lågtrycksgivaren är det ju logiskt att prova med en annan. Prova gärna med en tryckvakt från en annan bil i modellserien om du känner någon som har en. Om ni byter lågtrycksvakter med varandra och den andres AC inte startar och din gör det så är väl problemet löst? Om det fortfarande krånglar med AC:n så kan felet ligga i AC:n styrenhet som sitter ovanför stereon i bilen och den kan enkelt snäppas loss med två skruvmejslar och lite försiktighet. Styrenheten förser kompressorn med jordanslutning via stift 30 eller 31(någon av dem) när alla villkor är uppfyllda för start genom att alla givare ger startsignal. Det finns ett antal givare som ska ge ok för start och om någon är trasig borde du få ut felkod på den som det är fel på. Tänk på att om du vill nolla styrenheten för att kolla nya felkoder så lyft bara på minuspolen en stund.

I värsta fall är styrenheten trasig och även här kanske man bör låna en från en annan bil innan man köper på sig en bätte beg från skroten (ligger på 400-1000 kr) och prova vad som händer. Det krångligaste alternativet är att du inte får felkod från någon givare men det är fel på någon givare i alla fall och då är det bara att dra ut kontaktstycket ur baksidan på styrenheten och börja mäta. Detta kräver dock kunskaper över nybörjarnivå.

Jag vet inte om du blev något klokare av detta, men jag har gjort ett försök ändå. Om du vill ha lite kunskaper om tryckvakternas funktion kan jag rekommendera denna instruktionsfilm. Den är lite lång men bra om man vill förstå.

TACK! Uppskattar hjälpen!

Saken är att de inte händer någonting när man byglar kontakten vid lågtrycksvakten. Kompressorn startar om man kopplar förbi relät och tar strömmen från lågtrycksvakten rätt på kompressorn.

Misstänker därför högtrycksvakten! Felkoden jag får finns inte med i VIDA vilket gör det konstigt. Sliter jag ur Lågtrycksvaketn får jag samma felkod fast den säger EFI-225 AC PRESSURE SENSOR FAULT SIGNAL och inte EFI-225 AC PRESSURE SENSOR SIGNAL som jag får nu så då borde lågtrycksvakten vara okej!

Styrboxen som reglerar när ac ska gå, polvänder stift 2 på relät och det fungerar också efter mycket om och men och funderande på hur fan skiten fungerar. Jag vet att man kan mäta ohm på högtrycksvakten. Sätter jag multimetern på 2000OHM så säger den 165 eller nått åt det hållet. Sätter jag multimetern på 200KOHM säger den 25KOHM Vilket också är konstigt.

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte lå[…]