Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
volvo 850 97:a
Va på en verkstad och dom kunde släcka alla felkoder men inte höger bak, så jag bytte sensorerna bak.har även bytt höger fram.
jag vet inga felkoder.
ska lampan släckas automatiskt om dom söndriga sensorerna är bytta eller måste man koppla in dator och släcka efter man bytt?
Mvh Jonny
Användarvisningsbild
av taxi
Lampan släcks när du kommer upp i 20 km/h, om inga fel är kvar. Dock sparas koderna tills de blir raderade.
Användarvisningsbild
av jonny692
Eftersom lampan fortfarande lyser efter jag bytt båda bak och höger fram så är det fel på nåt annat?
Jag har inte hört att det skulle va fel vänster fram så då är det nåt annat då, vad kan det va som är fel då?
Jobbigt att byta/laga själv?
Kostnad vid inlämning?
Användarvisningsbild
av taxi
Har du betalat för felsökning så begär ut felkoderna på papper.
Du kan prova att koppla bort minuspolen på batteriet 10 minuter, då raderas koderna. En fördel är också att du får färska koder till nästa utläsning om det blir en sån.

Men har verkstaden läst ur koder och åtgärdat enligt dom? Eller har något mätits upp också? Ett vanligt förekommande problem med dessa årsmodeller är lödningar som spricker i ABS -modulen, ger ofta felkod på höger bak.
av Andazon
Hello

Håller med föregående om att det förmodligen är ABS-modulen som behöver lödas om. Jag fattar inte varför Volvo jämt ska envisas med att byta kablaget? Förmodligen för att blåsa någon stackare på pengar ...

Finns ett enkelt sätt att kolla om modulen behöver lödas om. Har praktiserat detta på både en v70 och en S70, dock ej någon 850. Det handlar om att se efter om du kan få in något mellan modulen och kontakten så att kontakten fixeras och sitter lite i spänn. Då "tvingar" du den dåliga lödningen att hålla kontakt. Det som annars händer är att en lödning ligger och glappar eftersom kontakten kan röra sig lite grann. Om den fixeras så har du kontinuerlig kontakt. Detta är endast en tillfällig lösning, då du förr eller senare får oxid i den trasiga lödningen som gör att kontakten bryts och lamapan tänds. Fungerar dock några månader utan problem. Skulle ABS-lampan ändå tändas, så är det bara att gå ut och rucka lite grann på kontakten, så kan du köra ett tag till.

// Andazon
Användarvisningsbild
av jonny692
Jag har kört över 40 och det lyser ännu,ibland slocknar den och ibland tänds.
det verkstaden sa va att det gick att släcka alla felkoder utan högerbak och att det troligtvis va kablaget bak.
Felsökning gjordes inte utan att vi skulle testa detta först.

http://www.bba-reman.com/content.aspx?c ... ons_repair

Är det här Abs modulen och kontakt?
Så lödningsglappet sitter vid kontakten,att den inte får riktig kontakt?
Det e en stor och en liten kontakt där?
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]