Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dieselmagnus skrev:Ryker bilen vitt? Luktar det avgaser i expansionskärlet? Hur ser oljan ut? Grå? Är allt detta normalt tror jag med stor sannolikhet att värmaren är boven. Kolla dock gavlarna på kylaren undertill. Plasten kan ge med sig och ett litet läckage kan uppstå. Eftersom kylaren är varm förångas detta och man ser därför inget synligt läckage.

Allt såg bra ut enl mekanikern, och dom provtryckte hela systemet utan resultat.
mvh
Användarvisningsbild
av Perc
Jag har en splitt ny (bensindriven) bränslevärmare i bilen och även den ryker en hel del när den startar. Några sekunder, sen blir förbränningen bra nog.
Perc skrev:Jag har en splitt ny (bensindriven) bränslevärmare i bilen och även den ryker en hel del när den startar. Några sekunder, sen blir förbränningen bra nog.
förklarade jag min problem med bilen till en erfaren mekaniker på volvo då sa han Bytt bil bara dieslarna klarar inte mkt.
har funderat över saken,och tittat på blocket och då är det var tredje volvo diesel lite nyare så är det bytt motor växellåda eller bägge
Kanske Volvo skulle inte ha byggt diesel motorer.
Användarvisningsbild
av isak
Nja? Har en D5a 03 som rullat snart 54 000 som inte är rörd i motor o låda.
vid lång gångtid på värmaren över halvtimmen trycker min med ut kylvätska får fylla ca halvlitern en 2-3 ggr under vintern.
Är säkert värmarrelaterat då inget behöver fyllas sommarperioden med en hel del husvagnskörning.
Min värmare vitröker med vid vissa tillfällen.
Isak/
Passa dig för 3.0 TID audi har haft mycket motorproblem med dessa samt DSG lådan som rasar stup i kvarten. jag skulle reklammera jobbet för kamremen hoppar inte bara av så där de har tabbat sig de som lagat bilen.
Användarvisningsbild
av Perc
dieselmagnus skrev:Passa dig för 3.0 TID audi har haft mycket motorproblem med dessa samt DSG lådan som rasar stup i kvarten.
Det finns flera olika DSG-lådor. Det är den sjuväxlade med torrkoppling som haft problem men den finns inte med några större motorer än 1.8TSI och 1.6TDI. Sen är det stor chans att det sitter vanlig tiptronic i en Audi också.

Min DSG förresten finfint. ;)
Hej igen,
Det blev byte av topp kamaxlar lyftare och massor med andra delar,
Fick extra rabbat på 52000:-
Någon intresserad av att köpa bilen?
Köpte den själv för 85 satsat ca 90 Så 200 vill jag för den nu!
Användarvisningsbild
av isak
Låter som en beg motor varit ett bättre alternativ i mina ögon?
Isak/
superbuki skrev:
Perc skrev:Jag har en splitt ny (bensindriven) bränslevärmare i bilen och även den ryker en hel del när den startar. Några sekunder, sen blir förbränningen bra nog.
förklarade jag min problem med bilen till en erfaren mekaniker på volvo då sa han Bytt bil bara dieslarna klarar inte mkt.
har funderat över saken,och tittat på blocket och då är det var tredje volvo diesel lite nyare så är det bytt motor växellåda eller bägge
Kanske Volvo skulle inte ha byggt diesel motorer.
Fast det är absolut inget fel på Volvos dieslar. De är bland de mer driftsstakra på marknaden. Den som bytte toppen första gången anser jag inte gjort ett ok jobb så jag hoppas att du inte betalade så mycket för andra reparationen. Jag tror nog att du haft max oflyt. Vad ska du ha för bile? Automat?
Ingen bromsverkan höger fram

En V70 2.4 170hk 2003. Bilprovningen visar perfekt[…]

Volvo appen

Inga problem med att starta värme här.

Löjliga priser XC70

Jag steker och äter upp min mössa om n&a[…]