...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Några verkar kopplat bort spärren.. Jag kör med GPS-hastighet och låg i 105km/h idag (Faktisk i Örebrotrakten på väg mot Karlstad) och hamnade bakom en tradare som gjorde 95-105km/h (lite beroende på om det var uppför eller nedför.. Men det var alltså GPS-hastighet.
På äldre bilar går det att "rycka en säkring" men då "dör" också färdskrivaren (jobbigt i poliskontroller) , på dom nyare är spärren inprogrammerad i motorns styrenhet, vilket är svårare att trixa med.
har dock själv hamnat bakom en del öst-statare i nyare bilar som ledigt blåser på i 100+ och ryker kolsvart i uppförslut...
Dom gossarna har rimligen hittat någon mutbar mekaniker i en mindre nogräknad verkstad..

men föraren måste ha intyg med sej på att fartspärren godkänd och det kan ju bli svårt att visa ...
Det har vart rätt kraftigt regn och dimma vissa dagar och då är det rätt störande med det där påhittet att nya fina och säkra bilar av någon fullständigt outgrundlig anledning inte skall ha några tända bakljus. I fronten däremot, där lyser de som värsta julgranarna. Förarna är ju för korkade för att manuellt tända bakljusen. De flesta begriper ju inte ens att aktivera dimljuset, för fanken.
MEN va glad jag är över att nya bilar själv stänger av dessa förbannade dimbakljus när tändningen stängs av, och också förblir släckta till nästa gång den förvirrade men säkerhetsmedvetna föraren tänder dom vid nästa dimma/nederbörd (och lika självklart glömmer släcka när upphinnande kommer ikapp /sikten klarnar...)
Användarvisningsbild
av erikn
Så är det på min -98. Men inte på 95:an, där måste man stänga av det själv.
blådåren skrev:MEN va glad jag är över att nya bilar själv stänger av dessa förbannade dimbakljus när tändningen stängs av, och också förblir släckta till nästa gång den förvirrade men säkerhetsmedvetna föraren tänder dom vid nästa dimma/nederbörd (och lika självklart glömmer släcka när upphinnande kommer ikapp /sikten klarnar...)
Det är ju helt sant, men hellre det än inga bakljus alls i dimman. Jag brukar släcka dimbakljuset när jag är ute ur dimbanken.
Användarvisningsbild
av Mabuse
llesrof skrev:
blådåren skrev:MEN va glad jag är över att nya bilar själv stänger av dessa förbannade dimbakljus när tändningen stängs av, och också förblir släckta till nästa gång den förvirrade men säkerhetsmedvetna föraren tänder dom vid nästa dimma/nederbörd (och lika självklart glömmer släcka när upphinnande kommer ikapp /sikten klarnar...)
Det är ju helt sant, men hellre det än inga bakljus alls i dimman. Jag brukar släcka dimbakljuset när jag är ute ur dimbanken.
Jag tänder ibland mina dimbakljus när bilen bakom ligger för nära men inte visar något intresse att köra om.
:-)-)
Färdades på en 90 sträcka i veckan och regnade så mycket att jag inte såg framförvarande bilens vanliga bakljus ens på ca 15 meter. Själv tände jag dimljusen fram och bak (och ökade antagligen avståndet till framförvarande bil, svårt att veta när man inte ser den) men det var jag verkligen ensam om. Mötte även en Amason som inte ens hade sina vanliga ljus på. Folket jag såg var tydligen inte intresserade av sin eller andras säkerhet. :( Men så brukar det tyvärr vara även i dimma, kraftigt snöfall eller kraftig snörök
  • 1
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 552

Funktionen heter "Double Lock" och aktiv[…]

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]