Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Precis som rubriken lyder:

Undrar om det går att sänka tomgången vid kallstart?? Det sägs ju att vitsen med detta är att lambdasonden ska värmas upp snabbare men jag tycker det låter för j#¤&"a illa när man startar bilen. Nån som vet?? Gäller min bil i signaturen.
Enl Volvoverkstan får man inte pilla vid kallstartsvarvtalet pga miljöskäl..........

Jag har "löst" problemet genom att lägga in Drive eller Revers på min automat så snabbt som möjligt efter kallstart eftersom det sänker varvtalet med ca 400 varv......alltid nått.
Håller med dig att det inte känns och låter bra med 1500-1600varv vid kallstart med en iskall motor. Det sticker till i hjärtat på mig faktiskt. Kan inte tro att detta är bra för maskinen.
Vid förhöjd tomgång varvar min S60 runt 1200 varv, inte 1500-1600 (även när det var som allra kallast i vintras). Jag har faktiskt reagerat på att varvtalet är ovanligt lågt jämfört med tidigar Volvos jag ägt. Hur detta kommer sig vet jag ej.
ja de hade varit jävligt gött om man kunde fimpat den förhöjda tomgången...
med avgas å en dämpare så tror jag inte mina grannar gillar när jag startar upp bilen tidigt på morgonen :p

startar inte den förrens vindrutorna är skrapade i alla fall så lite snäll är jag :lol:

Standard med volvos låskistor. Ja det &[…]

Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&[…]

Jag tror du kan ändra tändiäget p&a[…]

Tjena! Jag undrar om jag kan byta stolar på[…]