Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tarsiger
EBA förstärker en bromsning till maximal under vissa omständigheter, fram till det att föraren släpper bromspedalen.
Systemet ska ingripa vid inbromsning som är plötslig och kraftig, vilket kan tolkas som en fara där förarens pedalkraft kan vara otillräcklig.
Idén är förvisso god. Många har sällan tvingats bromsa riktigt hårt och är ovana vid vad som behövs vid olika farter och avstånd. Då kanske man refelexmässigt bara bromsar betydligt mer än vanligt men inte maximalt. Detta kan vara otillräckligt för att rädda situationen, eller göra en olycka allvarligare än den behövde ha blivit.

Samtidigt är det ju i rådande trafikkultur - med ofta allltför korta avstånd - lika viktigt att inte bromsa för hårt. Att köras på bakifrån kan bli mycket mer förödande än att köra på t ex ett rådjur, menar jag. Den som har turen eller skickligheten att bromsa precis lagom hårt för ändamålet kan ju, om denna bromsning detekteras som EBA-utlösande, i slutändan förlora på sin korrekta bromsning genom att EBA ingiper så att han/hon blir påkörd bakifrån. Att den bakomvarande då är ensam vållande är en klen tröst för något fruktansvärt, t ex i samband med möte.

Mina hittills två plötsliga och kraftiga bromsningar under ca 5000 mil med XC70 2012 råkar bägge vara föranledda av rådjur i mörker. Ingendera gången märkte jag att EBA ingrep, vilket förvånar mig lite, och ingendera gången fanns någon nära bakomvarande.

Vad finns det för erfarenheter av EBA?
Hur nära maximal bromsning behövs egentligen för att EBA skall ingripa och göra bromsningen maximal?
Har någon upplevt att EBA bidragit tilll påkörning bakifrån?
EBA-effekten sägs upphöra vid släppt brompedal, men upphör den egentligen redan vid minskad pedalkraft?
av Nibbe
EBA är nog bra när det kommer älgar kutande på vägen (betydligt större och farligare än dom flesta rådjur) eller om någon bil kör ut mitt framför mig i en korsning/rondell oavsett om jag har företräde eller inte.

Man SKA fan :evil: (ursäkta språket) inte ligga för nära häcken på bilen framför, om vi ska försämra våran bromseffekt för att bakomvarande bilförare är dum i huvudet så är vi väldigt illa ute.
Vad än som kan göras så bromssträckan kan kortas av, även om det endast handlar om cm eller får hjälp med att bromsa tycker jag vi ska ha det.

Om du inte kände av din så stampade du antagligen tillräckligt hårt så systemet räknade ut att du inte behövde hjälp.

Jag fick rådjursbromsa för ett rådjur i vintras och tyckte EBA tillsammans med antisladden räddade både mig och bilen från en otrevlig resa in i räcket eller diket.
Jag tryckte i panik allt kunde på bromspedalen för att sedan komma på mig med att bilen sladdade på trekvart i XXkm/h (vet inte vilken fart jag hann ner i men jag låg runt 100km/h) men innan jag egentligen hann reagera så hade jag släppt bromsen och antisladden börjat arbeta min bil till rätta (rådjuret stog väl långt inne i skogen och fnissade åt mig då).
Användarvisningsbild
av hollan
När eba aktiveras tänds varningsblinkersen har råkat ut för de en gång och ja bilen bromsar utav helvete
av Sun
EBA aktiveras beroende på hur snabbt du trycker på pedalen inte hur hårt du trycker.
Snabbt => EBA
Normalt => Ingen EBA
Enklast att testa är att trycka snabbt men inte så hårt/långt och hålla kvar foten på bromsen.
av Tarsiger
Sun skrev:EBA aktiveras beroende på hur snabbt du trycker på pedalen inte hur hårt du trycker.
Snabbt => EBA
Normalt => Ingen EBA
Enklast att testa är att trycka snabbt men inte så hårt/långt och hålla kvar foten på bromsen.
Står det så i instruktionsboken eller annan dokumentation? Eller har du provat?

Fick jag i uppdrag att programmera EBA skulle jag inte låta systemet gå igång på det sättet. Det är ändå ganska vanligt, t ex i tätortstrafik, med snabba men måttligt hårda inbromsningar där EBA-ingrepp inte alls är önskvärt.
Själv tror jag att funktionen beror både av hur hastigt och av hur kraftigt bromspedalen ansätts. I praktikfallen jag nämnde i första inlägget var ansättningen så snabb att jag inte tror att EBA-ingreppet uteblev p g a ansättningens långsamhet. Däremot var den kanske ändå för svag.
Vad händer om man under redan pågående svag bromsning plötsligt ökar bromsningen mycket kraftigt - kan EBA ingripa då? Kan det t o m vara så att EBA samlar på sig någon historik om körsättet, så att en snabb inbromsning av en normalt lugn förare triggar systemet medan samma inbromsning av en annan förare, som ofta gör liknande bromsningar, inte får EBA att reagera? Jag tror inte det.

Jag är inte fackman, bara nyfiken amatör. Det är därför jag väcker frågorna.

Systemet syftar till att underlätta i sådana nödlägen där föraren, kanske av ovana, bromsar plötsligt och hårt men ändå inte tillräckligt. Det finns gott om förare som börjat köra före ABS och som kan ha instinktiv motvilja mot så hård bromsning att hjulen låser sig som de ju gjorde när det begav sig. Bland yngre och senare utbildade, som lärt sig att maximalt pedaltryck inte skadar med ABS, finns ändå en ovana vid att göra så. En undersökning (av Folksam?) visade att den olycksreducerande potential som ABS har inte alls syns i statistiken, detta beroende på att få förare vid fara bromsar tillräckligt och så hårt som ABS medger.
Användarvisningsbild
av apersson850
EBA drar igång man trycker ner bromspedalen snabbt, trycker tillräckligt hårt (vad nu det är, men en blixtsnabb med lätt bromsning räcker inte för att få igång EBA) och hålls sedan igång så länge man inte lättar något på pedalen. Bilen bromsar då för fullt, även om det upprätthållna pedaltrycket egentligen inte innebär full bromsning.
Ev. experiment göres lämpligen på snö eller rullgrus. Gör man det på asfalt frestar det hårt på däcken och upplevelsen upphör snart, då en sådan bromsning även från 100 km/h är över på ungefär tre sekunder.
Användarvisningsbild
av joel80
Men inträffar EBA verkligen om det inte förekommer något hinder? Trodde den tog hjälp av radar för att se om det verkligen behövs hjälpas till att bromsa extra. Går det bara på vad föraren gör med bromspedalen?
av Malmstroem
EBA har ingenting med autobroms att göra. Den får inte input av några externa sensorer utan bryr sig som sagt bara om hur bromspedalen hanteras.
av 2444ever
Ingår det "ABS-bromsning" med undanmanöver i halkkörningen? (ingick inte halkkörning när jag tog kortet).

20mil vintertid, om du kör lungt, Varfö[…]

Vet de som lägger tidningspapper under gummim[…]

All adaption brukar nollställas om man koppla[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Dras sedan en tid med att motorn är någ[…]